"Begreppet 'rasifierad' är väldigt luddigt"

2016-02-19 13:14 Anton Äng  

Centrum för rättvisas vd Clarence Crafoord är starkt kritisk mot UR:s annons där man söker en inslagsproducent som har "erfarenhet av att rasifieras som afrosvensk". Han menar att den till och med är olaglig.

Igår skrev Dagens Media om en annons på UR:s hemsida. I annonsen söker UR en inslagsproducent till ett kommande program. Programmet ska handla om vithetsnormen i samhället ur en afrosvensks perspektiv. Därför skriver UR att man söker efter en person som "har erfarenheter av att rasifieras som afrosvensk/afrikansvensk".

Nu riktar Centrum för rättvisas vd Clarence Crafoord, stark kritik mot annonsen. Han radar upp flera punkter på varför den är olämplig och till och med olaglig.

– Begreppet rasifierad är väldigt luddigt. Det finns flera olika definitioner om begreppet rasifiering. Vissa påstår att alla kan vara rasifierade och då blir ju begreppet urvattnat. För mig är det obehagligt att man redan där börjar indela människor i olika grupper efter vilken hudfärg man har. All form av diskriminering är förkastligt. Om det är så att man måste ha en speciell hudfärg för att få ett jobb är det diskriminering, säger han till Dagens Media.

Enligt Clarence Crafoord är UR:s annons till och med olaglig.

– Det råder ett strikt förbud i diskrimineringslagen mot att överhuvudtaget beakta en sökandes etniska bakgrund vid exempelvis rekrytering, även om sökande har likvärdiga meriter, det är i den situationen däremot tillåtet att beakta kön. För det andra så är det oklart för mig vem som räknas som afrosvensk. Ska man vara född i Afrika eller räcker det att man har afrikanska föräldrar? Det är oklart. Jag blir inte förvånad om de kommer att ändra i annonsen, säger han.

Dagens Media har sökt UR:s projektledare Sofia Eriksson för en kommentar.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt