Arla granskas av UG – går till rasande motattack

2016-02-03 15:31 Jon Demred  

"Uppdrag granskning" visar att en tjänsteman på Arla handlat privat på företagskortet. Men nu får SVT-redaktionen svidande kritik av mjölkgiganten. "De ställde en fråga som avslöjade källan", säger kommunikationsdirektören Gunnar Gidefeldt.

I kväll sänds säsongens första program av "Uppdrag granskning". I programmet granskas återigen mejerijätten Arla.

Enligt programmet så har flera anställda använt företagskortet till privata inköp – samtidigt som Sveriges mjölkbönder går på knäna. En av företagets tjänstemän ska sticka ut ordentligt med sina köp.

Enligt programmet har hen bland annat köpt varor från lyxmärket Hugo Boss, handlat på Systembolaget och spenderat tusentals kronor på Globen om helgerna – allt på företagets bekostnad.

Enligt "Uppdrag granskning" så skyller mjölkjätten på "dålig kostnadskultur".

Inför programmet går nu Arla till stenhård motattack. I ett blogginlägg med titeln "Varför mörkar UG sanningen?" skriver Arlas kommunikationsdirektör, Gunnar Gidefeldt, att "Uppdrag granskning" inte redovisar "grundläggande faktauppgifter".

Gidefeldt menar att hela UG:s granskning är baserad på Arlas egen kostnadsutredning från 2014 och att det inte framgår i kvällens "Uppdrag granskning".

Han kritiserar också UG för att de inte berättar om alla kostnadssänkande åtgärder som företaget vidtagit det senaste året.

– Det är helt okej att berätta att de har kommit över vår granskning. Men de måste berätta hela historien. Det är självklart så att vi har haft problem, men vi har tagit itu med dem, säger Gidefeldt till Dagens Media.

Att "Uppdrag granskning" skulle ha fått sina uppgifter från Arlas kostnadsutredning är något som programmets ansvarige utgivare, Nils Hanson, inte kommenterar.

– De utgår från att vi har tillgång till deras kostnadsutredning. Det är något som vi vare sig har bekräftat eller dementerat eftersom att vi vill skydda våra källor, säger han.

Att "Uppdrag granskning" hänvisar till källskydd är något som Arla tycker är helt fel.

– De avslöjade själva källan i sin första kontakt med oss. De ställde en fråga som avslöjade källan, säger Gunnar Gidefeldt.

Vad var det för fråga?

– Det var en fråga som låg i den här kostnadsutredningen som vi höll på med. Den informationen kände bara ett fåtal till, säger Gidefeldt.

Nils Hanson menar att han inte specifikt kan kommentera Gidefeldts anklagelse men säger följande:

– Jag antar då återigen att han utgår från att vi har tagit del av deras kostnadsutredning men det är ingenting vi kommenterar eftersom vi är väldigt måna om källskyddet, säger han och fortsätter:

– Arla vill flytta fokus från det som är allvarligast, det vill säga de misstänkta mutbrot och misstänkta skattebrott som framkommer i programmet. Det här är uppgifter som de valt att inte gå ut och berätta om.

Gunnar Gidefeldt anser att UG inte sköter sitt public service-uppdrag. Han har mejlat Nils Hanson och publicerat mailet i sin helhet på sin blogg. Han skriver följande:

"Det har blivit uppenbart för mig att ni är beredda att tänja på det publicistiska ramverket till bristningsgränsen för att kunna berätta er story."

Nils Hanson menar dock att "Uppdrag granskning" varit väldigt generösa mot Arla.

– Jag tror att vi är den redaktion i landet som går längst när det kommer till att visa hänsyn för de granskade. Vi tog kontakt med dem i ett väldigt tidigt skede. De har fått ta del av innehållet i manuskriptet i detalj, säger han.

För att bemöta Uppdrag Gransknings avslöjanden kommer Gunnar Gidefeldt och Arla att livetwittra under programmets gång från företagets officiella konto. 

– De har valt att vinkla det här programmet extremt. Vi vill live under programmet förklara vilka delar de undanhåller, säger Gidefeldt.

Twittrandet välkomnas av "Uppdrag granskning".

– Det har vi absolut ingenting emot, säger Nils Hanson.

Arla filmade även Uppdrag gransknings intervju och kommer lägga ut den i oredigerad form på sin hemsida under dagen.

"Uppdrag granskning" sänds klockan i kväll klockan 20.00 onsdagen 3 februari.

Jon Demred

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt