Anna Anka sprängde miljonvallen

2009-09-23 08:01 Martin Schori  

Svenska Hollywoodfruar drog över 1 miljon tittare.

Den enorma uppståndelsen kring TV3:s format "Svenska Hollywoodfruar" ledde till rekordhöga tittarsiffror på måndagskvällen.

Enligt preliminära siffror drog programmet strax över 1 miljon tittare och en 13,4-rating i TV3:s huvudmålgrupp 15-49 år.

– Helt osannolikt. Det går inte annat än att vara fantastiskt nöjd, säger MTG TV:s programdirektör Anders Knave till Dagensmedia.se.

Han säger att på 1990-talet kunde "Blåsningen" dra tittarsiffror runt 1 miljon.

– Men i modern tid, om man säger så, har vi inte gjort det, undantaget sportsändningar.

Blir det en fortsättning?

– Diskussioner är igång om en fortsättning för nästa år. Men hur och vilka som ska vara med återstår att de.

Enligt TV3:s pressavdelning har 250 000 sett programmet på TV3 Play, vilket också är rekord. De vill också gärna lyfta fram att TV3 i måndags var större än än hela TV4-Gruppen i målgruppen 15-49.

Men den analysen delas inte av Kanal 5:s presschef Dan Panas. I målgruppen 15-44, och som mäts av MMS, hade Kanal 5 hade en andel på 19,9 i målgruppen 15-44, TV3 var näst störst med 18,9 och TV4 drog 13,4 av alla tv-tittare på måndagsdygnet.

"Färjan 3", som sändes klockan 20.00 på måndagen, drog 426 000, vilket gav en rating på 6,4 i målgruppen 15-44.

CSI, som gick upp mot TV4:s ”Kändisdjungeln (580 000 tittare i måndags) och ”Svenska Hollywoodfruar” (1,0 miljoner), sågs av 400 000.

En timme senare slog ”Roast på Berns” rekord för en lokalproduktion i den sloten med en totalsiffra på 532 000. Programmet samlade 8,4 av 15-44-åringarna.

– Anna Anka är ett fenomen men vi är också väldigt glada över att vi var störst på dygnet på måndagen i vår målgrupp och allra gladast över Roasts rekord, säger Kanal 5:s presschefen Dan Panas.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt