Aftonbladet kliver in i MMS webb-tv-mätningar

2015-10-28 10:38 Erik Wisterberg  

Bristen på insyn har kritiserats – nu går Aftonbladet TV med i MMS webb-tv-mätning.

Mätföretaget MMS har länge fört samtal med de båda kvällstidningarna för att få med dem i sin webb-tv-mätning.

I dagsläget redovisar MMS tittartid och startade strömmar för de stora tv-husens play-tjänster.

Kvällstidningarna har kritiserats, bland annat från mediebyråhåll, för ett de presenterar siffror över tittarsuccéer utan att låta sig mätas av MMS. Det har även inneburit en mindre transparens för annonsörer.

Nu står det klart att Aftonbladet TV öppet ska redovisa sina siffror i MMS webb-tv-mätning.

Aftonbladet TV blir därmed den första aktören i världen, som inte har sitt ursprung i tv-branschen, att ingå i en onlinereklamvaluta för rörlig bild, enligt MMS.

Dagens Media söker Expressens tv-chef Bella Levy, för att fråga hur Expressen agerar i frågan. Magnus Anshelm vd för MMS uppger att samtal förs med Expressen, men att de tester som behöver genomföras innan en aktör kan gå med i valutan inte har inletts.

– Det finns inget beslut fattat än, men vi utgår ifrån att det kommer att fattas, säger han till Dagens Media.

Att Aftonbladet nu går med sätter press på konkurrenterna enligt Magnus Anshelm.

– Vår bedömning är att det kommer att vara svårt för andra aktörer att inte ingå i en valuta som omfattar en så stor del av marknaden, säger han.

Enligt Jan Scherman, affärsområdeschef för Aftonbladet TV, finns förklaringen till att mediehusets intåg hos MMS har dröjt i de tekniska utmaningarna.

– Det har inte varit helt okomplicerat att hitta en tillfredställande mätteknik så att det blir så rätt som möjligt, samt att få till stånd en tillräckligt stor panel. Nu finns det på plats, säger han till Dagens Media och tillägger:

– Det korta svaret är väl ”bättre sent än aldrig”.

Har ni väntat för att tittandet inte varit tillräckligt högt tidigare?

– När jag kom in fanns det redan ett kraftfullt tittande, som sedan har ökat. Men det har inte funnits någon taktisk aspekt i detta.

Hur kommer ert tittande att stå sig jämfört mot tv-kanalernas play-tjänster?

– De är större, men vi är definitivt med i matchen. Som tv-företag av icke-klassiskt snitt är vi marknadsledare.

På Aftonbladet hoppas man att beslutet att gå med ska stärka webb-tv:n som annonskanal.

– I och med detta ger vi våra annonsörer full transparens och trygghet i köpprocessen. Det är ytterligare ett steg på vägen att förenkla för både tv-planerare och digitalplanerare att göra sina medieinvesteringar, säger Anders Wallner, försäljningschef för Aftonbladet TV i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN:

TV4 till Aftonbladet: ”Redovisa autostarterna” 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt