SBS Discovery Radio ska säljas

2015-02-25 09:31 Fredrik Svedjetun  

Dagens Media kan avslöja att Discovery Networks har påbörjat en försäljning av SBS Discovery Radio, nätverket som dominerar den svenska radiomarknaden.

Tre år har gått sedan den internationella tv-jätten Discovery köpte SBS Nordic för över 11 miljarder svenska kronor.

I köpet ingick 12 tv-kanaler och 14 radiostationer i Danmark, Finland, Norge och Sverige.

Nu, kan Dagens Media berätta, har Discovery Networks påbörjat en process där hela SBS Discover Radio i Norden ska säljas. Enligt uppgift till Dagens Media finns det redan bud på verksamheten.

Källor uppger för Dagens Media att Discovery, som är ett utpräglat tv-bolag, inte tycker att radion passar in i verksamheten.

Den kommersiella radiomarknaden i Sverige omsatte cirka 700 miljoner kronor 2014, enligt IRM.

SBS Discovery Radio är den stora dominanten på marknaden. Bolaget kontrollerar 74 av 100 reklamradiotillstånd och har en marknadsandel på 65 procent, jämfört med MTG Radios 35 procent.

De nuvarande tillstånden att sända radio i Sverige gäller till och med juli 2018.

Osäkerheten kring vad som händer efter det datumet är något som kan försvåra en försäljning av SBS Discovery Radio, enligt bedömare som Dagens Media har pratat med.

Några av SBS Discovery Radios stationer i Sverige är Mix Megapol, Rockklassiker och The Voice. Bolaget startades i början av 1990-talet som ett affärsområde inom Bonnier-koncernen, men köptes 2003 av SBS Radio.

Dagens Media har sökt Jonas Sjögren, vd för Discovery Networks Sweden, och Staffan Rosell, vd för SBS Discovery Radio.

Jonas Sjögren låter dock hälsa via presschefen Dan Panas att bolaget "av princip inte kommenterar spekulationer på marknaden".

Vill ni dementera Dagens Medias uppgifter?

– Det är den enda kommentaren vi kan ge, säger Dan Panas.

LÄS OCKSÅ KOMMENTAREN AV MTG RADIOS VD:

MTG Radios vd: "Ytterst tveksam att någon vill köpa" 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt