Pr-konsulten: "Hon lät lika tjatig som min dotter kan göra"

2016-03-21 18:25 Erik Wisterberg  
Medierna görs av produktionsbolaget Tredje Statsmakten. Foto: Skärmdumpar från Twitter och Mediaförståelse.

Tre frågor till Lars Stahre, pr-konsulten som kallade Mediernas reporter för ”darling”.

I helgens avsnitt av P1-programmet ”Medierna” genomlystes myndigheternas köp av pr-tjänster i samband med granskningar från Sveriges större grävredaktioner.

I fallet Sjöfartsverket tycks budskapsträningen fått effekten att en av de intervjuade cheferna upprepade samma inövade svar oavsett vilken fråga som ställdes.

Lars Stahre driver bolaget Medieförståelse, som fakturerat hundratusentals kronor till Sjöfartsverket för sina konsulttjänster.

Han ville i programmet inte kommentera sitt arbete för Sjöfartsverket. I den meningen skiljer han sig inte från resten av pr-branschen, vars hederskodex är att inte prata om sina kunder.

Han skiljer sig däremot från många pr-kollegor genom sättet han avböjde Mediernas intervjuförfrågan på.

Lars Stahre kallar Mediernas reporter, en kvinnlig praktikant, för ”darling”.

– Jag säger ju darling, jag kommenterar inte ens om jag har medietränat, säger Lars Stahre i programmet som sändes i lördags.

"Var i samma ålder som min dotter"

I inslaget valde Medierna att anonymisera Lars Stahre och resten av Sjöfartsverkets pr-konsulter.

Dagens Media ringde upp Lars Stahre för att höra om det är ett råd han brukar ge sina kunder, att kalla journalister för ”darling”.

– Hehe, nej. Men den reportern var ungefär i samma ålder som min 21-åriga dotter och ungefär lika tjatig. Hon ringde mig flera gånger och presenterade sig som praktikant.

Du tycker inte att det låter lite gubbigt, att kalla en ung kvinnlig reporter för darling?

– Det är möjligt.

Varför gjorde du det då?

– Det har jag redan svarat på: av den enkla anledningen att hon lät som hon var i samma ålder som min dotter och lät lika tjatig som min dotter kan göra.

Lars Stahre säger att han ännu inte har hört Mediernas inslag.

Sjöfartsverket sågar experthjälpen

Sjöfartsverkets pr-köp i samband med Uppdrag gransknings program om myndighetens helikopterupphandling stack ut i Mediernas granskning.

Enligt Medierna lade Sjöfartsverket 700 000 kronor, inklusive moms, på medieträning och liknande tjänster hos tre olika pr-byråer.

Sjöfartsverkets kriskonsulter kritiserades i programmet, bland annat av Uppdrag gransknings reporter Ali Fegan.

– Jag tycker inte att det är något problem i sig att man anlitar pr-konsulter. Men när resultatet blir att det ser ut som att man döljer sanningen, och när det dessutom kostar 700 000 kronor, då har man misslyckats kapitalt, säger han i Medierna.

Sjöfartsverket betalade först 350 000 kronor till en pr-byrå. Men enligt Medierna var Sjöfartsverkets chefer inte nöjda – utan slantade upp 300 000 kronor till ytterligare en pr-byrå.

50 000 kronor lades också på att bland annat producera en film där Sjöfartsverket gick till motattack för att bemöta Uppdrag gransknings program.

Kommunikationsdirektören Ulrika Ekström hymlade inte med att myndigheten var missnöjd med resultatet av pr-köpen. Det var inte värt pengarna konstaterade hon i Medierna.

Lars Stahre vill inte prata om sitt arbete för Sjöfartsverket.

– Jag har haft uppdrag för Sjöfartsverket, men uppdragets art kommenterar jag inte. Det sade jag även när en praktikant på Medierna ringde mig, säger han till Dagens Media.

Sjöfartsverket har ifrågasatt uppgifterna om den totala notan för pr-hjälpen. Myndigheten uppger att man köpte konsulttjänster för filmproduktion och pr för en halv miljon kronor under 2015. Medierna försvarar sina uppgifter och skriver till Dagens Media att skillnaden beror på om man räknar in moms eller inte.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt