Insamlingsrekord i Musikhjälpen

2016-12-19 08:38 Amanda Törner  

Filip och Fredrik slog auktionsrekord i årets Musikhjälpen – drog in 3,4 miljoner.

Under söndagskvällen släpptes Musikhjälpens programledare Kodjo Akolor, Josefine Jinder och Pelle Almqvist ut ur glasburen på "Kärlekens torg" i Örebro.

Under de sex dygn trion direktsänt har rekordantalet 312 000 engagemang genomförts runt om i Sverige, till förmån för Musikhjälpens kamp för att barn i krig ska ha rätt att gå i skolan.

När sändningarna slutade hade Musikhjälpen dessutom samlat in rekordsiffran 49 003 745 kronor, vilket är en ordentlig bit över förra årets rekord.

Filip Hammar och Fredrik Wikingsson slog storrekord när de utaktionerade en reklamfilm: de 3,4 miljoner kronor auktionen landade på tack vare spelbolaget Casumo, är det största auktionsresultatet i insamlingens historia.

– Det är en fantastisk summa men framförallt är det fantastiskt att Filip & Fredrik engagerar sig i Musikhjälpen år efter år, och precis som så otroligt många andra ger av sin tid. Det är underbart med alla dessa hjälteinsatser. De kommer göra skillnad för många barn som tack vare detta kommer kunna gå i skolan trots krig och konflikt, säger Musikhjälpens projektledare Robert Frisk till Aftonbladet.

Årets Musikhjälpen-hjältar kom från Hofors. Deras digitala insamlingsbössa "Med kärlek från Hofors" har engagerat tusentals invånare på den lilla orten och har hittills samlat in över 1,2 miljoner kronor, vilket är det hittills största beloppet i en bössa i Musikhjälpens historia.

Fem andra inkomstbringande auktioner i Musikhjälpen 2016:

  • Fyrkantsdejt med Rebecca & Fiona, Little Jinder och Miriam Bryant – gick för 30 200 kr
  • Lars Lerins akvarell "Boning i Nordland" – gick för 275 200 kr 
  • Linn Söderström med kockvänner tar över ditt kök – gick för 88 100 kr
  • The Hives som bröllopsband – gick för 112 100 kr
  • Martina Haag & Jessica Frej med vänner fixar årets middag – gick för 42 100 kr

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt