Så blir 2010

2009-12-30 12:45 Madeleine Östlund  

Reklamen hittar sin form i sociala nätverk, en renässans för undersökande journalistik och byråer som tampas om vem som ska göra vad i sociala medier. Så blir 2010 när pr-byrån Springtime tittar in i framtiden.

Med avstamp i 2009 har Springtime satt ihop en framtidsspaning inför 2010. Under 2009 slog sociala medier igenom på allvar, även annonsörerna är nu med på tåget. Samtidgit har allt fler kommunikatörer flyttat ut på realtidswebben för att möta sin publik, berättar Fredrik Pallin, konsult på Springtime.

– Under 2010 kommer vi att se en fortsatt utveckling men framförallt mer fokus på affärsnytta. 2010 kommer att bevisa att det går både att spara och tjäna pengar på sociala medier, säger han.


Detta dominerade 2009

Nya sätt att marknadsföra: Invite-hysterin

Spotify byggde sin marknadsföring och framgång på att bygga upp förväntan och efterfrågan via beta-invites. Många försökte kopiera konceptet utan att lyckas; Voddler, Twingly Channels och Google Wave, för att nämna några. Invitehysterin kröntes i juni av internetestradören Joakim Jardenberg som sålde domänen inviteme.com för 40 000 USD.
 


Titta de snackar...

2009 var året då fokus förflyttades från all information som någonsin skapats till en tydlig inriktning på den information som skapas just nu. Detta då denna dialog ju faktiskt går att påverka i realtid. Alla har gått att följa i realtid under 2009; från politiker, journalister, medier, pr-konsulter, proffstyckare till företag som Daglivs och Ving.
 


Från snack till verkstad

Många företag har tagit sina första stapplande steg i sociala medier under 2009. Man har gått från att snacka om vikten av närvaro till faktisk närvaro. Investeringarna har börjat och vi har bland annat sett hur företag som Tradera, SJ, SEB och Stena Line med framgång nått nya målgrupper och förstärkt sina övriga kommunikationsinsatser med sociala medier.
 


Apparnas stora år

2009 var sannerligen den mobila applikationens år, allt i kölvattnet av succén kring Iphone. Två miljarder nedladdningar av enkla och billiga applikationer visar att det faktiskt går att tjäna pengar för tjänsteutvecklarna. Nu senast med succén TV4 Play som applikation och inom kort kommer även SVT Play.
 


Hippiewebbens sista år

Ryggdunkarna och länkkärleken vet inga gränser och alla blir vänner med alla, överallt. Men hur länge kommer det att hålla i sig? Kanske blir 2009 det sista året då vi per automatik inkluderar alla i alla sammanhang och att vi istället får se mer av slutna, exkluderande nätverk redan nästa år. Kvantitet blir kvalitet och nätverken blir då ännu mer intressanta för marknadsförarna.
 


Statiska sajter blev dynamiska

Allt fler företagssajter förvandlades från att vara statiska anslagstavlor och elektroniska broschyrer till att få ett mer dynamiskt och föränderligt innehåll. På vissa håll blev innehållet till och med användargenererat eller crowdsourcat från de egna medarbetarna. Men fortfarande har företagen kvar att förstå att den egna sajten bara är en pytteliten del av den egna digitala närvaron.


Detta händer 2010

"Show me the money"

På hippiewebben har det gällt att du först skapar en tjänst som du sedan släpper fri och som du hoppas ska skapa värde för ditt community. Och om tjänsten får lyft, först då är det dags att börja fundera över en affärsmodell. Men det här sättet att driva affärer på webben kommer inte att vara gångbart 2010. Ursäkterna för att inte tjäna pengar blir färre.
 


Sorterade nätverk

Värdet av ett nätverk beror inte enbart på vilka eller hur många som ingår. Det blir tydligt i takt med att det blir allt svårare för oss att hänga med i realtidsflödet. Därför tror vi att nätverkens värde kommer att ökas via olika sorteringsteknologier som låter oss aktivt skräddarsy den information som vår svärm vill dela med sig av. Twingly Channel är ett exempel på en sådan teknologi som kommer att hjälpa oss med detta och som kommer att slå under 2010.
 


Reklamens återkomst

Freemium/premium-affärsmodellerna får en oväntad effekt – reklamen hittar till slut sin form på den sociala webben. Köpta budskap mot fri användning räddar den döende reklambranschen, liksom vinstdelning där ambassadörer med starka nätverk får en del av kakan i de fall där de känner sig trygga med att sprida kommersiella budskap vidare. Frågan är bara om det är reklamarna som kommer att göra jobbet?
 


Jakten på den virala graalen mattas av

Under 2010 ska vi inte gå i viral-fällan och skapa virala kampanjer för viralitetens skull. Det är inte spridningen i sig som är det viktiga, utan det är relationerna till publikerna. Får kampanjen en bra spridning, se det som en bonus. Ett talande exempel är Rolighetsteorin.se för Volkswagen. Kampanjen fick en enorm spridning, men det framgick inte att det var VW som låg bakom och affärsnyttan i kampanjen är därmed tveksam.
 


Databasjournalistikens intåg

När alla offentliga diarier finns som RSS-flöden och när fler och fler redaktioner börjar köpa in databaser med allt från bilregister till digitala taxeringskalendrar, då kommer vi att få se en renässans för en ny sorts undersökande och kostnadseffektiv journalistik. Denna utveckling kommer accentueras i takt med att den semantiska webben blir en del av vår vardag. Kanske är det en redaktionell databas som får Stora journalistpriset 2010?
 


Inte bara prata – agera också!

Efter de första staplande stegen i sociala medier är det upp till bevis för de företag som nu bjudit in till dialog. Under 2010 är det dags att man menar allvar i sina dialoger och vågar vara transparent och ta diskussionerna på nätet på allvar. Partierna kommer att visa vägen för detta, och många stora konsumentvaruföretag kommer till insikten att det inte går att behandla kunder olika om de ringer, e-postar, besöker eller pratar om företaget på nätet.
 


Var organiseras sociala media?

Sociala medier har bollats som en het potatis mellan kundtjänst, marknads-, informations- och it-avdelningarna i företagen. Vi kommer att se nya typer av tjänster i företagen och de som jobbar med detta kommer att se sina löner skjuta i höjden. Under 2010 kommer vi att se många utnämningar av Social Media Managers i företagen.
 


Riksdagsvalet på nätet

Vi befarar att medierna kommer stirra sig blinda på antal followers, tittare och besök när de rapporterar om partiernas digitala satsningar. Därmed missar man det viktigaste, det vill säga konversationerna och kvaliteten i de dialoger som förs på nätet. Det kommer att bli trångt på nätet inför valet, särskilt alla personvalskampanjer som kommer att använda nätet som plattform för sina kampanjer.
 


Sociala medier flyttar in

I takt med att fler prylar i hemmet blir uppkopplade på nätet kommer vi också att se hur sociala medier vävs in i prylarna. På Twitter och Facebook kommer vi inte bara kunna följa våra vänners spel på nätet, utan även vadderas dammsugare, musikanläggning, kaffekokare och tv gör just nu. Detta ger marknadsförarna ett nytt verktyg – låt dina produkter tala med din konsuments vänner.
 


Tredjepartsmätning av bloggar  

Att bloggar har slagit igenom som "mediekanal" har 2009 med all önskvärdhet bevisat. Den stora bristen har varit tillförlitlig statistik. Under 2010 kommer tredjepartsmätningar av bloggar igång på riktigt vilket de stora och seriösa bloggarna kommer att ansluta till.
 


Vilken byrå gör vad?

Vilken byrå hjälper dig med dina aktiviteter i sociala medier? Att allt fler aktiviteter har en bäring mot sociala medier har stått klart under 2009. Under 2010 kommer vi att se de olika byrådisciplinerna ta tydligare positioner om vem som gör vad i sociala medier åt kunderna.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt