Proviva slår tillbaka: "Mia Skäringers debattartikel är inte ett beställningsjobb"

2014-03-10 15:00 Dante Thomsen  

Mia Skäringers debattartikel anklagas för att vara ett beställningsjobb. Nu dementerar Provivas marknadschef uppgifterna.

Flera medier har rapporterat om Mia Skäringers uppmärksammade debattartikel med rubriken "Det sista vi behöver är ännu ett diettips", som anklagas för att vara ett beställningsjobb från Proviva, som Mia Skäringer blev affischnamn för i helgen.

Flera formuleringar i Mia Skäringers debattartikel, som exempelvis "det räcker", "magkänslan" och ”hälsostress", används i Provivas marknadsföring, vilket kritiseras av bland andra Andreas Eenfeldt som driver LCHF-bloggen Kostdoktorn:

"Var Skäringers debattartikel om hälsostress och hennes utfall mot alla kolhydratfattiga dieter ett beställningsjobb åt ProViva? Var den dold reklam där ProViva köpt Skäringers populära röst för att övertala svenska kvinnor att dricka mer av deras sockervatten?

Eller är det bara så att Skäringers ärliga åsikter redan råkade passa så bra med ProVivas marknadsföring att några feta lönecheckar inte påverkar henne? Inte vet jag. Men jag känner mig lurad".

För Dagens Media ger nu Provivas marknadschef Karin Sjunesson sin version. Hon dementerar anklagelserna om att Mia Skäringers debattartikel är ett beställningsjobb.

– Det är falskt, säger hon till Dagens Media.

Karin Sjunesson berättar att hon var medveten om att Mia Skäringer skulle skriva en debattartikel i Aftonbladet.

– Vi hade sett materialet men vi har inte haft någon inverkan på det hon skriver. Ingen kan styra Mia Skäringer och det vet alla som jobbar med henne. Tror man att man kan kontrollera henne är man fel ute, säger hon och fortsätter:

– Hade vi velat ha ett kontrollerat samarbete hade vi inte valt Mia. Vi har valt henne för att hon har integritet. Hon ses inte som en person som ett varumärke kan köpa.

Enligt Karin Sjunesson har Mia Skäringer inte fått betalt för att skriva artikeln.

– Men det är ett samarbete, det sticker vi inte under stol med.

Kan du berätta vad hon får betalt för?

– Nej, vi kommenterar inte våra avtal, men vi har inte betalat för debattartikeln.

Karin Sjunesson säger sig inte vara förvånad över att det spekuleras i huruvida Mia Skäringer fått betalt för debattartikeln, men hoppas att Provivas budskap med kampanjen inte hamnar i skuggan av diskussionen som nu uppstått.

– För mig personligen hoppas jag att vi kan lyfta sakfrågan.

Samarbetet med Mia Skäringer kom till i samband med att Proviva i slutet av förra året lanserade sitt nya koncept "Hälsostressrapporten".

– I vår nya approach till marknadsföring måste vi förstå människor på djupet. Därför gjorde vi en undersökning tillsammans med en socialantroprolog som utgör grunden för "Hälsostressrapporten".

Målet med "Hälsostressrapporten" är att ge svaret på vilken relation framför allt svenska kvinnor har till hälsa i dag.

– Vi fick en rätt slående rapport där respondenterna uttryckte en stor hälsostress. Det är alla försök till att leva ett mer hälsosamt liv som är värst och det är jättetragiskt.

För att inte vara allt för "kvantitativa eller flummiga" kompletterades "Hälsostressrapporten" med en Sifo-undersökning.

– Vi vill visa att vi på Proviva gör allt ordentligt. Vi vill inte ta snabba poänger eller blåsa upp något som inte finns där.

Tanken med "Hälsostressrapporten" är att den ska återkomma varje år och i samband med det gjorde Proviva en genomlysning av sin marknadsföring.

– Vi tittade på hur vi kan få ut det här bredare och såg över allt vi gör traditionellt som tv och print. Bloggare tar vi alltid med i våra aktiviteter och Mia Skäringer är en intressant figur som engagerat sig i frågan även om hon inte sagt hälsostress rakt ut. Därför var det naturligt att hon flyttar sin blogg till proviva.se, säger Karin Sjunesson och fortsätter:

– Mia Skäringer är bara en av många röster men hon är en röst som väldigt många lyssnar till. Men det viktigaste för mig är att framhålla är att hennes röst är helt och fullt hennes egen. Vi styr inte på något sätt hur hon kommunicerar.

Karin Sjunesson återkommer hela tiden till att det är "Hälsostressrapporten" som är den gemensamma plattformen för samarbetet.

– Proviva-produkten är helt irrelevant i sammanhanget.

Fast helt irrelevant för Provivas varumärke är det väl ändå inte?

– Nej, för varumärket Proviva är det jätteviktigt. Men det vi försöker göra är att lyfta diskussionen och prata om något som berör väldigt många människor.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>