Pr-haveri för Lindex

2009-11-10 14:08 Henrik Widell  

Lindex anklagas för viktdiskriminering efter att kollektion, Affordable Luxury, bara säljs i storlekarna small och medium.

Ett flertal medier, däribland Aftonbladet och Metro, har skrivit om Lindex nya kollektion men vinkeln har inte varit den bästa för företaget. På Aftonbladet Debatt skriver Nina Johansson, webbredaktör på Sofis Mode, att de som faller utanför Lindex mall får:

… gå till de 4-5 plagg som hänger på de härligt inbjudande Big is Beautiful, Generous eller "Du är tjock"-liknande avdelningar där man får äran att ännu en gång visa att man inte hör till den klick i samhället som anses "normala".

Andra, som Kulturbloggen, väljer att uppmana till bojkott mot klädföretaget.

Lindex informationschef, Sofia Brax, har haft en hektisk dag. Till Dagensmedia.se säger hon att strategin under dagen har varit att så tydligt som möjligt föra ut Lindex version av händelsen.

– Det här är en liten kollektion av en extern designer som vi testar. Då har vi valt att göra det för de storlekar som vi säljer mest av. Jag vill också påpeka att vi har storlekar ända upp till 42. För större storlekar har vi vår avdelning Generous.

Är du förvånad över de reaktioner ni har fått?

– Vi tycker att diskussionen är viktig och vi välkomnar den eftersom den visar att det här vill kunderna ha. Det tar vi till oss inför framtiden.

Tror du att händelsen påverkar Lindex varumärke?

– Nej, jag tror inte det. Lindex är väldigt omtyckt på alla våra marknader. Vi är ett modeföretag och kommer hela tiden med nya spännande grepp.

Henrik Widell

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt