Politiker kräver: Låt TV3 få del av SVT:s miljarder

2012-10-10 09:52 Erik Wisterberg  

Totalförbud mot alkoholreklam – och att SVT:s nyhetsförmedling ska konkurrensutsättas. Det är några av förslagen när riksdagens ledamöter själva får bestämma.

Under den allmänna motionstiden kan riksdagens ledamöter för en stund glömma partipiskan. De får då lämna motioner, alltså politiska förslag, i praktiskt taget vilket ämne som helst.

Under årets allmänna motionstid, som avslutades i fredags, har 3 245 motioner lämnats in. Dagens Medias genomgång av motionsfloden visar att nio av dessa handlar om reklam och/eller medier.

Den politiska brandfacklan public service avhandlas i flera motioner. Moderaterna Lars Beckman och Carl-Oskar Bohlin vill att "staten bör upphandla delar av tv- och radioprogrammen i allmänhetens tjänst".

"Genom att upphandla samhällsprogram och nyhetsförmedling får vi en ännu bättre radio och tv i allmänhetens tjänst. Detta bör ges regeringen till känna", skriver duon.

När dagensmedia.se når Lars Beckman utvecklar han vad duon egentligen menar. Motionen går ut på att låta övriga medieaktörer få ta del av licenspengarna för att producera samhälls- och nyhetsprogram.

– Åtta miljarder används i dag till SVT, SR och UR. Då menar vi att man ska kunna upphandla samhällsprogram som även sänds i andra kanaler, säger han och fortsätter:

– Ungdomar i dag ser inte på SVT, de ser på andra kanaler. Då får vi fundera på vad vi från politiskt håll kan göra för att få fler samhällsprogram i till exempel TV3 eller Kanal 5.

Man ska ta licenspengar och låta andra kanaler göra nyhets- och samhällsprogram för pengarna?

– Ja precis. I dag tillfaller de 8 miljarderna enbart till SR, SVT och UR. Då kan man fundera på om man kan ta 250 miljoner, eller hundra miljoner, eller tio miljoner och upphandla det, för att sända i övrig tv och radio. Exakt hur det ska gå till får man utreda.

Vilka program skulle du helst se att andra skulle göra?

– Det handlar inte om att fimpa program i SVT, utan detta handlar om att få till nya program.

Partikollegan Eliza Roszkowska Öberg (M) argumenterar under rubriken "Modernisering av public service" för att SVT, SR och UR inte ska tillåtas att konkurrera med kommersiella aktörer.

"Public service-uppdraget som sådant bör renodlas så att public service blir värdigt dess eget namn – med fokus på samhällsinformation såsom nyheter, faktaprogram, samhällsdebatt, vetenskap m.m. snarare än stora underhållningssatsningar", skriver hon.

Eliza Roszkowska Öberg (M) vill även göra public service-uppdraget teknikneutralt.

"Konkret handlar detta om att exempelvis webbtjänster bör räknas in i public service-uppdraget", skriver hon.

Flera folkvalda föreslår – inte helt olikt tidigare år – olika former av lagstiftning mot reklam.

Tolv socialdemokrater kräver krafttag mot reklam riktad mot barn, då det i marknadsföringslagen inte finns några speciella bestämmelser kring det. Reklam riktad mot barn regleras istället av de allmänna bestämmelserna om att marknadsföring måste överrensstämma med god marknadsföringssed.

"Nyligen kunde vi ta del av nyheten att barn får reklam hemsänt om hur de kan banta. Detta är fullständigt oacceptabelt. Lika så kan vi se idag att man använder barn allt oftare i TV reklamen med riktade budskap", står det i motionen.

Socialdemokraterna bakom motionen vill nu införa en generell regel i marknads­föringslagen som "ålägger näringsidkare att beakta barns allmänna utsatthet i kommersiella sammanhang".

Centerpartisterna Per Lodenius och Solveig Zander riktar kanonerna mot alkoholreklam – som enligt dem "visar en bild av lyckliga människor som tycks njuta av alkohol utan några som helst negativa konsekvenser".

De kräver ett totalförbud mot alkoholreklam i Sverige. Vägen dit måste gå genom att Sverige i EU driver frågan att varje medlemsland självt ska få avgöra om det vill förbjuda alkoholreklam med hänsyn till folkhälsan

En liknande motion är även inlämnad av Elin Lundgren (S).

Sverigedemokraten Richard Jomshof är kritisk mot att Sveriges gymnasieskolor spenderar allt mer pengar på reklam, för att hävda sig i konkurrensen om elever.

"Att skattemedel som är avsedda för undervisning används till oseriös marknadsföring och direkta ekonomiska bidrag, vilka måste kategoriserar som rena mutor, är djupt otillfredsställande enligt Sverigedemokraterna", skriver han i motionen.

Han kräver att tydliga regler för skolornas marknadsföring skrivs in i skollagen.

SD, som fick sin kontroversiella reklamfilm stoppad av TV4 i förra valet, kör även en repris på en motion från tidigare år. De kräver att i framtiden själva få bli ansvarig utgivare för sin tv-reklam.

"För att undvika otillbörlig påverkan på valresultatet föreslås även att som ansvarig utgivare, juridiskt ansvarig för politisk tv-reklam, ska vara av avsändaren, det politiska partiet, utsedd företrädare", står det i motionen, signerad av Sven-Olof Sällström och Mattias Karlsson.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt