Musikjournalister rasar mot Universals pr-kupp: "Idioter"

2015-10-01 13:40 Ylva Larsson  

Universal skickade sms till musikskribenter mitt i natten för att marknadsföra ny låt.

För att marknadsföra artisten Julia Adams nya låt 0400AM skickade skivbolaget Universal ut ett sms med en rad ur låten till 467 utvalda personer klockan 04.00 i natt.

”Vibrerar i din ficka, gissa vem? #0400AM” stod det i sms:et som bland annat gick ut till ett antal musikskribenter.

- Vi tänkte att vi ville göra något roligt, något som berör folk. Låten handlar ju om någon som bara hör av sig efter tre på natten och vi har väl alla gått igenom det, att man tycker om någon men den personen bryr sig bara om en efter tre. I låten sjunger hon ”vibrerar i din ficka” så vi tänkte att vi gör en sådan grej, vi skickar ut sms klockan 04.00, säger Holly Astera, A&R på Univerals bolag Svenska Inspelningar, till Dagens Media.

Men tilltaget gillas inte av alla. På Twitter reagerade musikjournalisten Ametist Azordegan:

”Det var INTE välkommet att en viss artists bolag reklam-smsade mig kl 04:00 inatt (eftersom låten heter 04). Inte så bra. Hur tänker ni då?”

Hon får medhåll av flera andra, däribland TV4:s Jesper Börjesson och Jan Gradvall.

”håller helt med.väcktes också inatt.” twittrade Jesper Börjesson.

”Vilket bolag och artist var det? Idioter. Jag blockade det numret för all framtid.” twittrade Jan Gradvall.

Journalisten Gustav Gelin, som också fick sms:et, är dock av en annan åsikt.

”Äsch, jag tyckte faktiskt det var lite roligt. En smula nostaligskt vemod till tiden man fick fylle-sms vid 04.”

”Förutom att jag vaknade 04.00 i natt av ett SMS så var det ju faktiskt ett rätt kul pr-grepp. Och fin låt” fortsätter han.

På Universal är man medveten om kritiken.

- Jag har personligen hört av mig till dem och bett om ursäkt. Det var inte vår avsikt att göra någon upprörd, samtidigt som om man tycker om någon och den bara hör av sig efter klockan tre på morgonen så kanske man blir lite irriterad. Vissa blev glada, vissa blev irriterade men vi visste ju att det skulle bli så, säger Holly Astera.

Ångrar ni att ni skickade sms:et?

- Absolut inte. Jag såg att en del skrev att det är ansvarslöst mot artisten, men vi har gjort det tillsammans med artisten. Vi tycker att det är en rolig grej, det är kul att få vara lite punkig på ett corporatebolag och röra om lite i grytan. Syftet var att få in namnet Julia Adams och nu vet 467 personer i alla fall vem hon är.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>