Leksakskedja tar strid mot könsstereotyper

2012-03-30 08:57 Henrik Widell  

Kedjan Leklust, med 18 butiker, kör på det genusneutrala spåret i sin senaste katalog.

I Leklusts senaste katalog kör en pojke i spidermandräkt en dockvagn medan en annan pojke plockar med plastkastruller på en spis. Samtidigt är flickorna fullt upptagna med att trampa trampbil. Efter att katalogen uppmärksammades av ett flertal bloggar har kedjans vd, Kaj Wiberg, fått ta emot fler än 500 mejl från allmänheten.

– Folk har varit väldigt engagerade och positiva och det är inte bara kvinnor som har hört av sig utan också män. Det har tydligen funnits ett större behov av det här än vi insett från början.

Har det bara varit positivt gensvar? Den här frågan har ju en tendens att polarisera.

– Övervägande positivt men vill man värna en öppen debatt så är det klart att det alltid finns folk som är emot också, även om jag inte kan förstå vad man har att vara emot i det här fallet.

Han fortsätter:

– Jag vill också poängtera att vi inte har gjort det här för att plocka poäng och fördelar. Jag är 71 år och när jag växte upp sågs det inte som normalt att pojkar ville leka med dockhus men jag tycker att barn ska få leka med precis vad de vill.

Leklusts reklambyrå är Mecka.

Henrik Widell

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt