Kreab ska tvättas Israels varumärke

2011-10-24 14:06 Martin Schori  

Israel letar pr-byråer som ska tvätta landets varumärke i Europa. Enligt uppgift är Kreab Gavin Anderson en av byråerna som vunnit uppdraget.

Dagensmedia.se har tidigare berättat att israeliska utrikesdepartementet har tagit beslutet att investera 2,5 miljoner euro, motsvarande nära 23 miljoner kronor, i en pr-kampanj i flera europiska länder. Sverige är ett av dem.

I Norge orsakade pitchen en debatt i byråvärlden, och Sigurd Grytten, administrativ direktör för Burston Marsteller, tog till exempel avstånd från kampanjen.

En rundringning visade dock att svenska byråer inte hade samma restrektiva inställning. Endast Westander sa sig vara ovilliga att åta sig ett sådant uppdrag.

– Orsaken är att Israel ockuperar palestinskt land, i strid med internationell rätt och flera FN-resolutioner, sa vd:n Patrik Westander.

Enligt uppgifter till Holmes Report är pitchen nu klar. Kreab ska vara en av byråerna som fått uppdraget, tillsammans med Burson-Marsteller och CNC. "Andra byråer" ska bearbeta Norden.

Bengt Ludvigsson, managing partner på Kreab, är fåordig. 

– Vi kommenterar inte befintliga kunder eller eventuella införsäljningar, säger han till dagensmedia.se

Målet med pr-kampanjen är att flytta fokus från konflikten med palestinerna till israelisk kultur.

Burson-Marsteller har tidigare haft en rad politiska – och i vissa fall kontroversiella – uppdrag. Bland annat har man hjälpt den nigerianska regimen i samband med folkmordet i Biafra i slutet på 1960-talet, samt den argentinska militärdiktaturen och Rumäniens hårdföre diktator Nicolae Ceausescu.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt