FI:s pengabränning värd 5,3 miljoner

2010-07-16 08:12 Erik Wisterberg  

Att bränna 100 000  kronor gav FI medieutrymme värt 5,3 miljoner kronor. Det visar en uppskattning som Mediapilot gjort för Dagensmedia.se.

Vid sidan av Littorinaffären var Almedalens stora snackis Gudrun Schymans pengabränning – en manifestation som skulle sätta fokus på de stora löneskillnaderna mellan män och kvinnor.

Eventet, framtaget av pr-byrån Studio Total, fick stort medialt genomslag.

På uppdrag av Dagensmedia.se har omvärldsbevakningsföretaget Mediapilot nu gjort en uppskattning av värdet på publiciteten.

Enligt Mediapilot skulle Gudrun Schyman behövt 5,3 miljoner kronor för att köpa sig lika mycket medieutrymme i form av annonser.

– Det ligger nära till hands att hålla med tidningarna att Schyman är ett pr-geni. Att ett utspel får publicitet som motsvarar annonser till en kostnad av 5,3 miljoner mitt under brinnande Almedalsvecka när det dessutom är valår är imponerande, säger Simon Scharfstein, senior medieanalytiker på Mediapilot.

För att få fram annonsvärdet har Mediapilot använt bruttopriser för annonsplatser samt storlek på artikeln. Det ska naturligtvis inte ses som ett absolut mått, mer som en vägledande uppskattning.

Mediapilot har även vägt in hur mycket utrymme själva budskapet faktiskt fick. Och en stor del av publiciteten var negativ, enligt Mediapilot. Speciellt ledarsidorna gick hårt åt tilltaget.

Bland annat tyckte Expressens ledarsida att brännandet var ”osmakligt” medan Aftonbladets kulturredaktion tyckte att hela FI:s budskap ”gick upp i rök i” efter händelsen.

Enligt Simon Scharfstein skulle FI och Gudrun Schyman kunnat få ännu mer betalt för sitt jippo om inte så många tidningar ställt sig negativa till aktionen i deras analyser.

Gudrun Schyman skriver i dag själv om aktionen i sitt nyhetsbrev.

”Att elda upp 100 000 kronor kan verka desperat, och det är det också. Det är en desperat reaktion på en desperat situation", skriver hon.

Vidare skriver hon att hundra tusen kronor, jämfört med riksdagspartiernas kampanjbudgetar, är en ”otroligt liten” kostnad.

”En enda halvsidesannons i en kvällstidning kostar mer än 100 000 kronor. Riksdagspartiernas valbudgetar, till del finansierade av statligt partistöd, det vill säga skattepengar, ligger idag på mellan 7 och 70 miljoner kronor”, skriver hon.

De hundra tusen kronorna skänktes av Studio Total.

– Vi hade först tänkt att köpa en båt för pengarna. 100 000 kronor är det vi tjänar mer varje år för att vi är män, så vi tyckte det här var bättre, sade Per Eriksson på Studio Total tidigare till Dagensmedia.se.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt