”Donald Trump har ändrat spelplanen för pr”

2016-03-03 11:04 Johanna Holmgren  
På bild: Donald Trump tävlande republikan i det amerikanska valet, Fredrik Andersson, vd och grundare av techbolaget Miltton Labs  och Patrik Westander, vd för pr-byrån Westander.

Pr-experterna Fredrik Andersson och Patrik Westander ger sin syn på det amerikanska presidentvalet.

Natten till onsdag stod det klart. Donald Trump och Hillary Clinton blev de vinnande kandidaterna efter valets största primärvalsdag Super Tuesday. Förutom att medier framhävt Trump som en otippad kandidat så har de amerikanska politikerna även visat nya, intressanta pr- och marknadsföringsmetoder.

Fredrik Andersson, vd och grundare av techbolaget Miltton Labs  och Patrik Westander, vd för pr-byrån Westander berättar hur de ser på det amerikanska valet.

Vad är det mest spektakulära pr-utspelet i valet hittills?

– Att Trump twittrar själv hela tiden och helt ofiltrerat når miljontals följare direkt samt får medialt genomslag nästan dagligen på sitt Twitter-utspel. Tala om att ha ändrat spelplanen för pr från förtjänta till egna kanaler, säger Fredrik Andersson.

– Mest anmärkningsvärt hittills är att den ledande republikanska kandidatens mobbarmentalitet har varit så framgångsrik bland väljarna. Vi var nog många som trodde att Donald Trumps kandidatur, lanserad med diverse populistiska budskap, i första hand syftade till att skapa uppmärksamhet, säger Patrik Westander.

Vem av kandidaterna har skapat mest och bäst pr?

– Bra pr bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta. Populistiska utspel på såväl höger- som vänsterkanten uppfyller inte de kriterierna. Hillary Clintons kampanj har hittills levererat vad som kunde förväntas och kommer framöver sannolikt att leverera ett budskap som handlar om att ena ett polariserat USA, säger Patrik Westander.

– Mest pr har Trump skapat genom att ha ändrat hela spelplanen för medial rapportering. Smartast pr har Bernie Sanders skapat genom att ha vunnit ungdomsgenerationens engagemang i sociala medier som är synliga, högljudda och strategiskt viktiga för hela kampanjen.  Bäst pr har Hillary skapat genom stort genomslag i tv, vilket fortsatt är dominerande i USA, säger Fredrik Andersson.

Har det skapats någon ny trend som genomsyrar alla kandidaternas kampanjer?

– Trenden är att egna kanaler tar över allt mer. Från att ha varit en liten del av kampanjerna så ägnar kandidaterna timmar varje dag åt sociala medier och andra egna kanaler för att den vägen få maximal kontroll över budskapet, aktivera mottagarna som ambassadörer och sätta en ofiltrerad bild i media, säger Fredrik Andersson.

– Den framgångsrika oppositionen mot det politiska etablissemanget är den gemensamma trenden. Bernie Sanders vänsterpopulism har gjort honom till de unga väljarnas hjälte, medan Donald Trumps högerpopulism har gått hem bland de republikanska väljarna, säger Patrik Westander.

Johanna Holmgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt