Deportivo mesta vinnaren

2013-11-21 21:13 Madeleine Östlund  

Deportivo vinner två guld i pr-tävlingen Spinn och tar därmed hem flest priser. AIK Fotboll utses till Årets nyskapare.

Deportivo vinner ett guld i kategorin Årets experiential marketing-kampanj med ”Sweat for Water” för Unicef och Gothia Cup. Kampanjen bygger på lanseringen av "världens första svettmaskin", som utvinner svett ur kläder och renar det till drickbart vatten.

Tidigare i höstas vann Deportivo även en 100-wattare för kampanjen.

Det andra guldet plockar Deportivo hem i kategorin Årets massmediekampanj med ”Likes kan inte rädda liv”. Även denna gång rör det sig om en kampanj för Unicef, som Deportivo tagit fram tillsammans med Forsman & Bodenfors.

Kategorin Årets nyskapare vinner AIK Fotboll och AIK Think Tank med sin kampanj ”Paint it black”, där klubbens supportrar mer eller mindre kapade Marabous ”Black”-kampanj med Tommy Nilsson.

Prime, som har för vana att prisas i Spinn, vinner i år ett guld och ett silver med kampanjen ”Civil Rights Captcha” för Civil Rights Defenders. Guldet vinner byrån i kategorin Årets kampanj i sociala medier, medan man vinner silvret i kategorin Årets massmediekampanj.

Prime prisades även för kampanjen i Cannes Lions i somras, liksom i Guldägget.

Även Greenhill Relations får gå hem med två Spinnvinster. Byrån vinner två silver för Unionens "Digitala strejkvakter" – i Årets nyskapare och Årets word of mouth-kampanj.

Årets integrerade kampanj vinns av Hero Kommunikation med ”Bonde på köpet” för LRF.

The Fan Club tar hem kategorin Årets konsumentkampanj med sin ”Tool pool” för Malmö Järnhandel. Kampanjen har tidigare prisats i bland annat Guldägget, Cannes Lions och 100-wattaren.

Årets word of mouth-kampanj vinns av Saatchi & Saatchi med ”The Live Quiz Release” för Popaganda/Luger.

Plakat vinner guldet i Årets samhällsinformationskampanj med ”Jämställdhetsskatt” för Jämställdhetsutskottet i Umeå Kommun.

Alla vinnare i Spinn

Sweat for water UNICEF och Gothia Cup GULD Årets experiential marketingkampanj Deportivo
För en mänskligare stad Stockholms Stadsmission SILVER Årets experiential marketingkampanj Rippler 
Bonde på köpet Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Årets integrerade kampanj Hero Kommunikation 
ToolPool Malmö Järnhandel GULD Årets konsumentkampanj The Fan Club
Sambotestet Fastighetsbyrån SILVER Årets konsumentkampanj Wenderfalck
Likes kan inte rädda liv UNICEF GULD Årets massmediekampanj Deportivo och Forsman & Bodenfors
Civil Rights Captcha Civil Rights Defenders SILVER Årets massmediekampanj Prime 
The Live Quiz Release Föreningen Popaganda/Luger GULD Årets word-of-mouth kampanj  Saatchi & Saatchi Stockholm
Unionens digitala strejkvakter Unionen SILVER Årets word-of-mouth kampanj  Greenhill Relations
Paint it Black AIK Fotboll GULD Årets nyskapare AIK Think Tank
Unionens digitala strejkvakter Unionen SILVER Årets nyskapare Greenhill Relations
Jämställdhetsskatt Jämställdhetsutskottet Umeå kommun GULD Årets samhällsinformationskampanj Plakat
Byt Lön Kommunal SILVER Årets samhällsinformationskampanj Volontaire
Civil Rights Captcha Civil Rights Defenders GULD Årets kampanj i sociala medier Prime
You´ll never wear that again Stockholms Stadsmission SILVER Årets kampanj i sociala medier Rippler och DDB
Maria Fabricius Mindmakers PR  Årets rookie   

Därför vann de – juryns motiveringar

Årets experiential marketingkampanj – Sweat for water

Med ett mycket kreativt sätt att belysa en angelägen fråga som varit aktuell i alla tider tog man till vara en befintlig mötesplats som bland annat genom sin internationella prägling lyckades ge extremt stor spridning åt kampanjen.

Årets integrerade kampanj – Bonde på köpet  

Att få en mängd olika kanaler att samverka och bidra med något unikt är extra utmanande och att lyckas behålla fokus på ett budskap utan att upprepa det är bland det svåraste som finns men då får man också en sann integrerad kampanj.

Årets massmediekampanj – Likes kan inte rädda liv

Med ett kraftfullt inlägg i en viktig debatt som speglar vår samtid som fick ett mycket stort genomslag tack vare bland annat bred användning av rörlig bild kunde något viktigt förklaras väldigt tydligt med förändrade beteenden som följd.

Årets word-of-mouth kampanj  – The Live Quiz Release                        

Att lyckas bra i denna kategori betyder stor spridning till förhållandevis begränsad kostnad. Genom snilledraget att flytta presskonferensen till en digital verklighet (sic!) och få alla närvarade att skapa innehållet i realtid var succén ett faktum.

Årets samhällsinformationskampanj – Jämställdhetsskatt

Ett strålande exempel på en kampanj som skapar en kreativ debatt i ett ämne och lyckas engagera fler och andra än de vanliga målgrupperna och som genom sitt intelligenta sätt att vända på frågeställningen får fram just den känsla hos mottagaren som avses.

Årets nyskapare – Paint it Black

Att vara blixtsnabb och använda det som sker i omvärlden samtidigt som man skapar mycket nytt eget innehåll för att sätta fokus på sina egna budskap i kombination med stor flexibilitet gör att man lyckas med en helt omvärldsdriven kampanj. 

Årets kampanj i sociala medier – Civil Rights Captch

När man anlägger ett gränslöst perspektiv och samtidigt med stor skicklighet tar sin utgångspunkt i en global kampanj kan lyckas väldigt bra för att belysa och komma en bit på vägen för att lösa ett gränslöst problem. 

Årets konsumentkampanj – ToolPool

En verkligt modig kampanj där man med stor insikt om konsumentbeteenden hittat en plattform och med gediget affärsfokus lyckas skapa kundnytta i flera dimensioner efter insikten att det är i tillbehören vinsten finns.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt