De når igenom bruset i Almedalen

2013-07-04 15:20 Erik Wisterberg  

Pungkoll. En cell för Dawit Isaak. Och en bil som vill vara din kompis. Det är några av kampanjerna som lyckas i Almedalen i år.

Att få genomslag i Almedalen är omvittnat svårt. Konkurrensen om uppmärksamheten är enorm. Vissa – exempelvis Moderaternas tidigare kommunikationschef Pär Henriksson – skulle till och med säga att det inte är värt besväret.

Jag brukar - halvt på allvar, halvt på skämt - säga att om du har en bra idé, slösa inte bort den i Almedalen”, skrev han på Twitter inför politikerveckan.

Men så finns det de som lyckas bryta igenom och blir snackisar.

I morgon ska pr-byrån Westander belöna en av dessa aktörer med utmärkelsen ”Hetast i Almedalen”.

Ännu har inte finalisterna presenterats. Men enligt det åländska spelbolaget Paf, som är på plats i Visby under Almedalsveckan, ligger kampanjen ”Kolla pungen” bäst till.

– Det har varit ett hemligt projekt som inte skulle synas alls innan lanseringen i Almedalen. Det känns jättekul att vara med på något som berör och är viktigt, säger Pernilla Ljungbergh, byråledare för jönköpingsbyrån NY.

De började jobba med Ung Cancer vid årsskiftet och har stått för den digitala delen av kampanjen, som syftar till att informera om testikelcancer.

Förutom en mer hands on pungkoll i Almedalen lanserades under onsdagen kampanjsajten kollapungen.se.

– Redan första dagen hade vi 18 000 besökare på sajten, säger Pernilla Ljungbergh.

3500 av dessa har gjort webbtestet.

– Förhoppningsvis kollar de verkligen sin egen pung också, säger Pernilla Ljungbergh.

Hon lyfter fram det engagemang som Ung Cancers medarbetare har som en viktig framgångsfaktor.

– De brinner verkligen för sin sak. Då blir det lättare att nå igenom.

En annan kampanj som har brutit igenom, inte minst på Twitter, är bilmärket Minis kampanj #minifixar. Bilmärket – vars varumärkeslöfte är ”like a friend” – har tagit på sig rollen som Visbys fixare åt journalister, pr-konsulter och andra som har praktiska problem.

Hittills har Minibilarna utfört över 400 uppdrag. Nära 1000 förfrågningar har kommit in via Twitter, som är kampanjens huvudsakliga plattform.

– Vi har fått en respons utan dess like från Almedalsbesökarna. Vi hade behövt 50 bilar för att tillgodose den efterfrågan som finns i Almedalen, säger Jens Reichert, marknadschef på Mini.

Bakom kampanjen står pr-byrån Progess, där seniorkonsulten och den tidigare presschefen för Socialdemokraterna Manuel Ferrer kläckte idén.

– De vanligaste uppdragen har handlat om logistikproblem som urladdade mobiler eller behov av plåster när olyckan varit framme. Vi har även gratulerat en nybliven 60-åring vid färjan och skaffat fram en gäst till #GMA13 under pågående sändning, säger Pontus Haag på Progress PR.

Tanken är att uppdragen ska ge en postiv upplevelse av Mini som varumärke. Samtidigt får kampanjen spridning via Twitter, eftersom alla förfrågningar görs genom microbloggen.

Bland annat har Expressens använt sig av #minifixar för att skjutsa tidningens gäster till flygplatsen. Pr-byrån JMW fick idag färgglada stövlar för att klara regnet som drog in över Visby i dag. Reportern Niklas Svensson använde kampanjen för att rädda en utflykt för sin treåriga son. Svensson tackade genom att hylla Mini inför sina över 30 000 följare – och på egen hand utnämna #minifixar till hetast i Almedalen.

Från och med klockan 16.00 på torsdagen får Almedalsveckans besökare dock klara sig på egen hand igen. Kampanjen är nu avslutad.

Men #minifixar i Almedalen har varit ett pilotprojekt. Nu ska konceptet troligen exporteras till andra arenor.

– Få platser är som Almedalen. Men det skulle kunna fungera på andra geografiskt avgränsade platser, till exempel Åre eller kanske Södermalm, säger Pontus Haag.

– Vi får smälta det här först. Men vi tittar på om vi kan genomföra det på andra håll, säger Jens Reichert.

Sitt med Dawit, som görs i samarbete med pr-byrån JMW, är en annan mycket omtalad kampanj under veckan. I en cell utanför Wisby Strand kan politiker och andra besökare få känna på hur det är att vara Dawit Isaak – den svensk-eritreanske journalist som sedan 2001 sitter fängslad i Eritrea – för en liten stund.

De flesta har suttit i cellen i 15 minuter. Men vissa, som Csaba Bene Perlenberg, tillförordnad politisk redaktör för Hallandsposten och journalisten Sofia Mirjamsdotter, har spenderat en hel natt ensamma i cellen.

– Den går inte att öppna inifrån. Vi låser cellen och går härifrån på natten, säger Jonathan Lundqvist, ordförande i Reportrar utan gränser, en av aktörerna bakom kampanjen.

Läs även:

Crossing Boarders twitterklänningen skapar buzz under Almedalen

Wisby strand backar – kan bjuda på notan för Dawitcellen

Dawitcellen för dyr – tvingas lämna Visby på Fredag

Expressen syns mer än Aftonbladet

Stort genomslag för Dawit-kampanj 

Hetast i Almedalen – enligt spelbolaget

Det åländska spelbolaget Paf är på plats i Visby under Almedals-veckan och har nu uppdaterat vad som kommer bli den hetaste snackisen under veckan.

1. Kolla pungen: 2.25

2. Sitt med Dawit: 4.00

3. Twitterklänningen: 6.00

4. Alkoholfritt mingel:  7.50

5. Skolan: 8.00

6. Aftonbladet: 8.00

7. Visit Åland: 8.00

8. #minifixar: 9.00

9. Alexander Bard: 10.00

10. Fingret i luften: 10.00

Minns ni dessa – de var hetast då

Tidigare vinnare av Westanders utmärkelse Hetast i Almedalen.

2012 gick priset till Almedalsdrinken, ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar som blev en riktig snackis.

2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.

2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.

2009 års vinnare av Hetast i Almedalen var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.

2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.

2007 utsågs vigseln mellan RFSL:s ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt