"Bryggan mellan reklam och pr ska bli ännu mindre"

2016-11-24 07:00 Hanna Frick  
Jenny Burman om Cohn & Wolfes utveckling: "Min tanke är att bryggan där emellan ska bli ännu mindre". Foto: Janne Næss

Cohn & Wolfes vd, Marta Karlqvist, och marknads-pr-chefen Jenny Burman berättar om pr-byråns utveckling och satsningar i en tid av förändring.

Spelplanen för pr-byråerna har förändrats. Den del av pr-branschen som rör marknadsföring och reklambyråerna har kommit att närma sig varandra alltmer, menar Marta Karlqvist, vd på pr-byrån Cohn & Wolfe och Jenny Burman nyanställd på byrån.

– Förhåller man sig inte till sättet människor konsumerar information på idag, sitter man i skiten, konstaterar Marta Karlqvist.

Som en del av den utvecklingen på Cohn & Wolfe klev Jenny Burman i oktober in som chef över byråns marknads-pr-erbjudande med titeln "Head of Consumer & Branding". Senast kommer hon från reklambyrån Berntzon Bylund och innan dess från rollen som kommunikationschef på Bostadsförmedlingen.

Med en bakgrund från både pr- köpar- och reklamsidan kommer Jenny Burman leda ett team på 10-12 personer. Hennes huvudsakliga uppgift är att dra in fler starka varumärken till byrån.

– Min uppgift är också att bredda vårt erbjudande och bli bättre på själva produktionsdelen som reklambyråer traditionellt har varit väldigt starka på, säger Jenny Burman och fortsätter:

– Pr och reklam påminner mycket om varandra och min tanke är att bryggan där emellan ska bli ännu mindre.

Marta Karlqvist säger att de arbetar mycket mer nu än tidigare med att ta ut berättelsen – content – i fler kanaler så som sociala medier.

– Att vi tar fram innehåll för fler kanaler blir en naturlig förlängning av det som alltid varit centralt för oss – berättelsen. Skillnaden mellan vår grundkompetens och en reklambyrå är att vi är experter på hur berättelsen tas emot på bästa sätt. Vi har till exempel gjort tunnelbanereklam och vi arbetar med produktionsbolag i de fall vi gjort traditionell reklamfilm, säger hon och Jenny Burman fyller i:

– Det är ett svar på kundernas behov, vi behöver ha ett erbjudande som motsvarar kunderna efterfrågar. Jag förstår att det som kund är enklare att samla allt på en och samma byrå, då får vi utveckla ett erbjudande som motsvarar det.

Hur har processen som tagit er mer mot reklamhållet sett ut?

– Det har skett väldigt naturligt, jag tror på en mer organisk utveckling istället för raka beslut om att ”nu ska vi bli så här”. Att Jenny kliver in nu är en naturlig del av den utvecklingen.

Vad ställer den utveckling för utmaningar på er?

– Det handlar om att ha ett brett 360-perspektiv. Vi behöver förstå hur man kan använda kanaler och hur man tar ut en stark idé i olika kanaler, säger Jenny Burman.

Som svar på behovet har Cohn & Wolfe även breddat sin organisation. De har personer som uteslutande arbetar med visuella koncept och visuell kommunikation i form av infografik, annonser och innehåll.

– Men vi kommer aldrig bli en reklambyrå, vi är egentligen inte så intresserade av vad reklambyråer gör. För oss är det förtjänat innehåll som driver sedan stöttar vi upp det med köpta medier i olika former, säger Marta Karlqvist.

Marta Karlqvist påpekar även att det är just marknads-pr som har kommit att påminna och innefatta det som reklambyråer generellt har arbetat med. Skillnaderna mellan pr- och reklambyråer är fortfarande stora även om det skett en skiftning, menar Marta Karlqvist.

– Reklambyråer vill ofta provocera och ta sig så långt ut på isen som möjligt innan den brister medan pr-byråer traditionellt har ett mer risktänk – "ska vi gå ut på isen?". Det tror jag beror på att vi traditionellt har ett omvärldsperspektiv och alltid överväger potentiella risker och konsekvenser. Pr-byråer skulle kunna våga lite mer.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt