Almega till journalisterna: "Din ansökan till Almedalen är avslagen"

2014-06-25 13:36 Dante Thomsen  

Flera journalister har fått ett brev där de får avslag på sin ansökan om att få jobba i Almedalen. Men det hela är en pr-kampanj signerad branschorganisationen Almega.

"Vi måste tyvärr avslå din ansökan om tillstånd att få arbeta på Gotland under Almedalsveckan 2014. Det finns redan arbetslösa journalister på Gotland som kan utföra journalistiska arbetsuppgifter. Därför bör lokala jobbtillfällen i första hand gå till dem".

Så lyder brevet som säkerligen fått flera journalister att höja på ögonbrynen.

Snart står det dock klart att brevet, som undertecknats "facket", är en skämtsam pr-kampanj från Almega.

Tanken med brevet är att uppmärksamma journalister på LO:s krav på att återinföra arbetsmarknadsprövning, något som Almega hädar kommer försvåra för arbetskraftinvandringen.

– Vi har drivit den här frågan länge och LO har alltid varit den naturliga motpolen i det här. Inför Almedalen kom vi på tanken att visa hur det skulle vara för journalister och kommunikatörer om de plötsligt får avslag. Nu är de inte organiserade i LO men om man tar det lilla till det stora så blir den här kopplingen, att en extern aktör ska avgöra om någon får komma och jobba eller inte, helt absurd. Det här var helt enkelt ett enkelt sätt att uppmärksamma den frågan, säger Markus Welin, kommunikatör på Almega, till Dagens Media.

Totalt har runt 45 journalister och opinionsbildare fått Almegas brev och Markus Welin berättar att branschorganisationen fått mycket reaktioner. Bland annat har Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling reagerat på brevet.

– Det är en olyckligt formulerad kampanj som riskerar att skapa en bild av att det fack som organiserar journalister skulle ha en åsikt om arbetskraftsinvandring. Jag förstår inte varför Almega blandar in oss i detta, och har bett om en förklaring, säger han till Dagens Media.

Markus Welin ger dock inte mycket för den kritiken.

– Journalistförbundet är lite sura eftersom att de menar på att det ser ut som att brevet är från dem, men det tycker jag inte har med saken att göra. Vi skickar ju brevet till er i egenskap av opinionsbildare och vi är tydliga med att det är LO vi syftar på. Annars har det i princip bara varit bra respons, förutom från LO då. Men de flesta tycker att det är roligt.

Vad har ni annars på gång i Almedalen?

– Eftersom att det är valår är det svårt att driva specifika frågor. Därför har vi valt att istället blicka längre fram mot nästa val eller kanske ännu längre. Istället för vanliga seminarium har vi två Framtidssmedjor som är lite mer av en interaktiv miljö med olika moment. Det ena handlar om jobben och det andra om kunskap.

Dessutom följer Almega Serviceentreprenörerna, städföretagens branschorganisation, upp sitt uppmärksammade dr-utskick, där förbundet skickade "snuskljus" till kommunpolitiker.

Uppföljningen blir en snuskig skoltoalett som ställs ut i Almedalen.

– Det gör vi för att lista problemet med upphandlingar där man alltid går på lägsta pris vilket gör att det helt enkelt inte går att leverera så bra kvalitet.

Snusktoaletten är gjord i samarbete med Youme Agency, som arbetar med Almega Serviceentreprenörerna. Lurbrevet är gjort inhouse av Almega.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt