Alkoholfritt hetast i Almedalen

2012-07-06 09:24 Kristin Djerf  

Nu börjar sammanfattningarna över vad som fick störst genomslag under Almedalsveckan. Först ut är Westander.

Pr-byrån Westanders utmärkelse "Hetast i Almedalen" går i år till Almedalsdrinken, som lanserats av Folkrörelser mot droger.

– Med Almedalsdrinken erbjuds ett alkoholfritt mingelalternativ utan pekpinnar. Organisationerna bakom Almedalsdrinken har både lyckats skapa en snackis och en god drink, säger Sandro Wennberg, pr-konsult på Westander och juryns ordförande, i ett pressmeddelande.

Gotlandsupproret får ett hedersomnämnande av juryn, för att man lyckats "mobilisera tusentals människor att ta chansen att påverka beslutsfattare på fastlandet".

Westander låter varje år en jury utse vad som har lyckats få bäst genomslag under Almedalsveckan. Tidigare vinnare är bland annat Gudrun Schymans pengabål och KRIS, Kriminellas revansch i samhället.

I år utgjordes juryn av:

Fredrik Kron, avdelningschef Opinion och påverkan, Svenska Amnesty

Helena Fornstedt, chef för Transport Fuel, Statoil

Helene Öberg, landstingspolitiker, Miljöpartiet

Rolf van den Brink, journalist, Dagens Opinion

Stina Morian, analyschef, YouGov

Sandro Wennberg, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)

Årets nominerade bidrag var:

Almedalsdrinken

För att Almedalsdrinken innebär ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar.

Arla

För att de med sin frukostlåda har hittat en ny mediekanal som når målgrupperna innan de har blivit översköljda av alla andra budskap.

Lärarförbundet

För sin satsning Hoppa över lönegapet där politiker och andra får hoppa längdhopp som illustrerar lönegapet mellan lärarna och andra yrkesgrupper.

Samhall

För sin mänskliga kedja och sina skyltar som inbjuder till samtal med beslutsfattare och journalister.

Vårdförbundet

För sin väska med budskap som kan bäras av beslutsfattare och opinionsbildare.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt