Medieköpen når all time high

2016-03-01 13:07 Madeleine Östlund  
fotograf: TT-Bild

Medieinvesteringarna under 2015 är de högsta någonsin.

Enligt IRM landar medieinvesteringarna för 2015 på totalt 32,9 miljarder kronor. Det är den högst uppmätta nivån någonsin. Det tidigare rekordåret, 2008, landade omsättningen på 32,8 miljarder kronor.

De digitala medierna går fram kraftigt och ökar investeringarna med 20 procent. Kategorin omsätter nu nära 13 miljarder kronor. Liksom tidigare är det sökordsmarknadsföring, mobilmarknadsföring och webb-tv som bidrar mest till den positiva tillväxten.

Ytterligare en orsak till rekordomsättningen är ett ”urstarkt” fjärde kvartal, där bland annat dagspressens tapp kunde hejdas något. Dagspressen som under tidigare kvartal tappat med tvåsiffriga procenttal, minskade under det fjärde kvartalet med 6 procent.

– Äntligen, säger vi på IRM, detta har vi väntat på. Efter krisen 2009 så har medieinvesteringarna inte lyckats nå upp till 2008-års nivåer förrän nu, säger IRM:s vd Madeleine Thor, i ett pressmeddelande.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt