Medieinvesteringarna backar under januari

2016-02-09 13:44 Jon Demred  

Medieinvesteringarna minskar med 4,3 procent. Allra värst gick det för fackpressen, enligt Mediebyråbarometern.

Medieinvesteringarna minskade med nästan 40 miljoner kronor i januari jämfört med samma månad 2015. Det visar Mediebyråbarometern som speglar investeringar förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar.  Så gott som alla mediekategorier backade. De två som ökade mest i januari jämfört med förra året var Internet och tv, med 4,9 procent respektive 3,8 procent. TV vänder därmed den negativa trenden från 2015.

De kategorier som haft det allra tyngst i januari finns inom print. Den enskilt sämsta kategorin inom print är fackpress som backar med 42.1 procent i januari.

– Medieinvesteringarna 2016 inleder svagt och investeringsnivån är den lägsta för januari sedan 2010. Flertalet mediekategorier backar kraftigt, däribland sök. Jag tror dock att tappet för sök till stor del kan förklaras av att flera mediebyråer har specialistbyråer i sitt nätverk som hanterar kategorin för sina mest sökintensiva kunder. Dessa volymer redovisas inte i mediebyråbarometern, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Totalt förmedlades runt 879 miljoner kronor under januari.

Jon Demred

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>