IRM: Största ökningen på 5 år

2017-04-20 11:58 Hanna Frick  
Källa: IRM

Den totala reklamkakan växer och reklaminvesteringarna ökade under 2016 med 4,8 procent.

IRM kunde i februari konstatera att medieinvesteringarna slog nytt all-time-high. Medieköpen ökade med hela 6,1 procent under 2016 till 35 miljarder kronor.

Nu presenterar IRM sin årsrapport "Svensk reklammarknad 2016". Rapporten är en översikt över reklamåret 2016 där den stora reklamkakan, alltså de totala reklaminvesteringarna som inkluderar medieköp, investeringar i marknadsaktivitet och produktionskostnader, presenteras.

Under 2016 uppgick de totala reklaminvesteringar i Sverige till knappt 74,1 miljarder kronor vilket innebär en ökning på 4,8 procent gentemot 2015 – det innebär den starkaste tillväxten på 5 år. Investering i marknadsaktiviteter och produktion ökar också stadigt, om än inte riktigt lika starkt som medieköpen.

– Vi såg redan tidigare i år att medieinvesteringen slog rekord under 2016, det är nu med glädje vi kan bekräfta att reklammarknaden går för högvarv även totalt sett, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i en kommentar.

IRM:s rapport visar även att sociala nätverk beräknas ha en reklamomsättning på närmare 1,4 miljarder kr i Sverige under 2016.

– Reklaminvestering hos sociala nätverk fortsätter att växa snabbt och är en drivkraft för de ökningarna vi ser inom internetreklam och därmed även för medieinvesteringen i stort, kommenterar Madeleine Thor.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt