"Inte rasist men" rasar mot TT

2016-03-16 14:38 Anton Äng  

Henrik Johansson, skribent på "Inte rasist men", är förbannad över att TT inte ger gruppen kredd.

Gruppen "Inte rasist men" (IRM) är en grupp som är lika älskad som hatad. Med över 185 000 följare på Facebook har man som mål att avslöja alla snedsteg som Sverigedemokrater begår ute i Sverige.

Gruppen startade 2012 och har idag fem skribenter. Skribenten Henrik Johansson påstår att TT vid sju tillfällen inte har kreddat IRM och gruppens nyhetsutskick.

Nu är han förbannad.

– Detta har pågått ända sedan vi startade 2012. Första gången det hände kreddade TT istället Sveriges Radio, när det egentligen var vi som låg bakom nyheten. Det stod tydligt i SR-artikeln att de fått tipset av oss på IRM. Då tänkte jag att det var en engångsgrej, men när det hände tre, fyra gånger till så blev jag riktigt förbannad. 2014 tog jag kontakt med TT första gången. Då sa de att de inte skulle upprepas, men det har hänt tre gånger till sedan dess, säger Henrik Johansson till Dagens Media.

Droppen som fick bägaren att rinna över för Henrik Johansson var när IRM tipsade Norrköpings Tidningar (NT) om att Karin Forell, en SD-politiker i kommunfullmäktige, jämförde flyktingar med grisar. NT skrev en artikel om händelsen som senare blev ett TT-utskick. I utskicket nämns inte IRM, vilket fick Henrik Johansson att gå i taket.

– Jag ringde till nyhetsdesken, men de avfärdade mig bara. Jag kan bara spekulera i om de inte tycker vi är fina nog eller om de inte kollar upp sina källor. IRM har visat att vi är trovärdiga och pålitliga vid det här laget, säger han.

Vicktor Olsson, redaktionell utvecklingschef på TT, är oförstående till kritiken:

– Det finns ingen avsikt av oss att inte ge rätt kredd. Samtidigt så ägnar vi inte värdefull tid åt att lägga märke till vilka som var absolut först. Vi kreddar allt vi litar på och där vi hittar det först. Henrik har inte kontaktat mig så jag tycker han ska göra det, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Efter att ha läst artikeln i NT så måste jag konstatera att den saknar information om att nyheten kom från IRM. Det nämns lite allmänt att saken diskuterats där. Därmed blir det ju mycket svårt för oss att gissa oss till något annat ursprung än NT.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt