Head forsätter sponsra Maria Sjarapova

2016-03-10 14:01 Amanda Törner  
Maria Sjarapova får behålla Head som sponsor.

Sportmärket Head ser fram emot att fortsätta samarbeta med tennisstjärnan många år framåt – trots dopingskandalen.

Som Dagens Media tidigare berättat om har amerikanska Nike valt att bryta sitt sponsorskap av tennisstjärnan Maria Sjarapova, som testats positivt för doping.

Sportmärket Head, som bland annat förser Sjarapova med tennisrack, meddelar nu däremot att man väljer att fortsätta sitt sponsorskap.

Efter att ha utrett omständigheterna kring dopingskandalen, anser företaget att anledningen till att Sjarapova använt den dopingklassade substansen meldonium, har att göra med hälsoproblem som upprepade influensor, samt att hon ligger i riskzonen för att drabbas av diabetes.

Dessutom menar Head att Sjarapova inte har använt den dos av substansen som krävs för att den ska ha påverkan på idrottsprestationen. Head tror även på att Sjarapova inte visste om att meldonium blev otillåtet vid årsskiftet – därmed drar man slutsatsen att det hela var ett ärligt misstag.

– Vi vet också att Maria Sjarapova i över ett årtionde har varit en förebild och en kvinna med integritet som inspirerat miljoner fans världen över till att titta på och spela tennis. Ärligheten och modet hon visade upp genom att erkänna sitt misstag är beundransvärt, säger Johan Eliasch, vd för Head, i ett pressmeddelande.

Johan Eliasch menar vidare att företaget är stolt över att stå bakom Maria Sjarapova och ser fram emot att jobba tillsammans många år framåt.  

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>