Fullsatt på Dagens Medias och Lynxeyes frukost

2016-02-12 10:53 Anton Äng  
Jimmy Ahlstrand, Patrik Nygren-Bonnier och Johan Eriksson. | fotograf: Janne Naess

Tillsammans med Lynxeye bjöd Dagens Media på frukostseminarium på fredagsmorgonen. Temat som diskuterades: Hur blir du ledaren på framtidens marknad?

Jimmy Ahlstrand, strategichef på SVT, Patrik Nygren-Bonnier, marknadschef på Ikea och Johan Eriksson, kommunikationschef hos Trygg Hansa fanns i panelen.

Johan Ekelin, grundare av Lynxeye inledde med att tala om purpose economy och de sociala förändringar som företag idag ställs inför – att dagens konsumenter ställer allt högre krav på att bolag ska ha ett högre syfte med sin verksamhet.

Ett exempel på detta som lyftes upp är Nikes kampanjer där man övergått från att marknadsföra sig via kändisar till att mer inrikta sig på den vanliga människan, att ta fram sin inre atlet.

Jessica Af Sandeberg, Senior team leader på Lynxeye berättade om fem konsumentrender, bland annat konsumenternas krav på äkthet och att de nya hjältarna i samhället är entreprenörerna, och att personligt ägande blir allt mindre viktigt.

Jimmy Ahlstrand, SVT:

– Vi på SVT ser en tydlig trend att on-demand tittandet bara kommer öka. Vi ser också att de trender som Jessica pratade om passar väl in hos SVT. Internt pratar vi mycket om att SVT ska vara "Om alla för alla". Vi måste också satsa på kvalitét framför volym och nisch. Vi kan inte konkurrera med till exempel Netflix på den fronten.

Patrik Nygren-Bonnier:

– Vi har fortfarande stor utvecklingspotential. Vi vill fortfarande bredda oss i Sydamerika och Afrika. Sen kan vi också växa oss större i Asien. Vi ser också att konsumenterna idag vill att företagen gör något positivt i samhället. Vi investerar i vindkraftverk och solpaneler och pratar mycket om " A better life for many people".

Johan Eriksson tog upp den digitala trenden inom försäkringsbranschen.

– De senaste åren har antalet sålda försäkringar via appar ökat dramatiskt. Vi ser en trend i digitalisering inom vår bransch. Vi har möjlighet att utvecklas mycket och måste vara på tårna inför framtiden. En av våra utmaningar i framtiden blir att fokusera än mer på service och värdeskapande kommunikation. Ser vi en trend att människor drunknar i samband med alkohol, så måste vi som företag ta ett ansvar. Det gjorde vi bland annat med vår kampanj "Dont drink and dive".

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt