Världens mest delade reklam

2012-12-03 16:16 Kristin Djerf  

TNT:s dramatiska torgstunt var det mest delade reklamklippet i sociala medier i år. Det visar Unruly Medias genomgång.

Det mest delade kommersiella reklamklippet stod tv-bolaget TNT Benelux för. Klippet där de skapar dramatik i vardagen på ett torg i en belgisk stad har delats 4,4 miljoner gånger, enligt Unruly viral video chart.

Det överlägset mest delade klippet är dock Kony 2012, gjord av den ideella organisationen Invisible Children, som har delats 10,1 miljoner gånger sedan den släpptes i början av mars.

Klippet, med syfte att stoppa gerillaledaren Joseph Kony i Uganda, har setts nästan 100 miljoner gånger.

Trea är Abercrombie & Fitch-succén "Call med maybe" med 2,4 miljoner delningar.

Unruly Medias ranking visar att delningen av kommersiella videoklipp i sociala medier har ökat med 20 procent jämfört med 2011. De 500 populäraste reklamklippen har delats totalt 113 miljoner gånger.

– Vidare så har 2012 visat att man behöver inte producera korta filmer för att få en internetsuccé. I stort sett alla filmer i top 10 är över tre minuter långa och Kony är hela 20 minuter lång, säger Unruly Medias Sverigechef Lance Traore.

Inga svenska filmer är med på Unruly Medias topp 20-lista.

1. Invisible Children: Kony 2012 – 10,1 miljoner delningar

2. TNT: A Dramatic Surprise On A Quiet Square – 4,4 miljoner delningar

3. Abercrombie & Fitch: Call Me Maybe – 2,4 miljoner delningar

4. DC Shoes: Gymkhana 5 – 2,3 miljoner delningar

5. P&G: Best Job – 2,2 miljoner delningar

6. Dancesport Studio: Two-Year-Old Dancing The Jive – 2,1 miljoner delningar

7. Melbourne Metro: Dumb Ways To Die – 1,2 miljoner delningar

8. Chevrolet: OK Go, Needing/ Getting – 1,1 miljoner delningar

9. Volkswagen: The Bark Side – 1,1 miljoner delningar

10. PBS Studios: Mister Rogers Remixed, Garden Of You Mind - 1,0 miljoner delningar

11. Google: One Day, Project Glass – 1,0 miljoner delningar

12. Go Pro: Black Edition, Smaller, Lighter and 2X More Powerful – 990 000 delningar

13. Coke: Unlock The 007 In You. You Have 70 Seconds – 934 000 delningar

14. Nike: Mercurial Vapor VIII: Cristiano Ronaldo vs Rafa Nadal – 921 000 delningar

15. Nike: My Time Is Now – 903 000 delningar

16. Sesame Street Workshop: Share It Maybe – 864 000 delningar

17. Red Bull: Athlete Machine (Red Bull Kluge) – 804 000 delningar

18. Banco Som Sabadell: Som Sabadell FlashMob – 795 000 delningar

19.  Air New Zealand and WETA: An Unexpected Briefing – 753 000 delningar

20. Febelfin: Amazing Mind Reader Reveals His ‘Gift’ – 696 000 delningar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt