Ungdomar dömer ut gammelmedia

2010-07-26 10:41 Therese Johansson  

Framtiden ser inte ljus ut för tryckta medier. Utdöda inom kort eller någon gång i framtiden är domen från de ungdomar som deltagit i en undersökning från Habbo.

I en global undersökning från internetcommunityn Habbo svarar 49 000 ungdomar i åldrarna 11-18 på frågor om vilka medier som kommer fortsätta att vara viktiga i framtiden.

55 procent av de tillfrågade svenska ungdomarna tror att de tryckta medierna antingen kommer att vara utdöda inom kort eller någon gång i framtiden.

– De som har växt upp med internet är så vana att allt finns tillgängligt på internet, och att det går att få tag på information snabbare än att leta i tryckta medier. De "vanliga" tidningarna blir inte lika relevanta i deras ögon då allt finns att hitta på internet, säger Isabella Sobieski, communitymanager på Habbo Sverige.

För att de tryckta medierna i framtiden inte ska utkonkurreras av internet, tror Isabella Sobieski att de måste anstränga sig mer för att locka ungdomar.

– Det måste bli större skillnader mellan tryckt material och det som läggs ut på internet. De flesta tidningar finns ju on-line nu, men jag tror att om de tryckta tidningarna skulle komma med riktigt unikt material, skulle ungdomarna lockas av det.

Generation Z ser alltså ingen framtid för tryckta media, men framtiden för tv och radio ser dock ljusare ut – tv:n är tillsammans med mobilen de enheterna som ungdomarna i undersökningen skulle ha svårast att leva utan.

– Jag blev förvånad över att traditionell tv fortfarande är så otroligt populärt, det hade jag inte trott. Jag tror att det beror på den sociala biten, gemenskapen framför tv:n, att kunna sluta upp tillsammans framför ett program.

Therese Johansson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt