Twitter och Facebook oroar svenska chefer

2009-09-24 07:53 Erik Wisterberg  

Svenska chefer oroar sig för att produktiviteten minskar när de anställda använder sociala medier.

En ny Europeisk studie, genomförd av analysföretaget Economist intelligence unit, visar att nästan varannan chef ser negativt på att ge anställda större frihet kring användandet av nya medier. Det skriver DN Ekonomi i dag.

Undersökningen baseras på enkätsvar och djupintevjuer med 390 chefer från sju europeiska länder. 18 procent av de tillfrågade cheferna är stationerade i Sverige och de svenska cheferna är främst oroliga för att produktiviteten på arbetsplatsen ska minska.

– Vi blev förvånade, för vi trodde att företagsledarna i första hand skulle vara rädda för att hemlig information skulle spridas. Det är den största risken när man använder sociala medier, säger Raimund Genes, it-expert på Trend micro, som tillsammans med Economist intelligence unit står bakom undersökningen, till DN Ekonomi.

Han delar dock inte de svenska chefernas oro.

– Egentligen har produktiviteten ökat med de nya medierna, i dag har folk med sig jobbet jämt, säger han till DN Ekonomi.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>