Twingly släpper analysverktyg

2011-11-02 08:55 Kristin Djerf  

Twingly lanserar Twingly Insight för analys av bloggar. "Ett konventionellt sätt att få veta vad bloggosfären skriver om ditt varumärke", säger Anton Johansson på Twingly.

Det nya verktyget, Twingly Insight, analyserar sökord i bloggar så att det går att få en överblick om vad bloggarna skriver om.

– Det är till för kommunikatörer, omvärldsbevakare och organisationer som har behov av att ta sig an bloggosfären på ett bra sätt, säger Anton Johansson, affärsutvecklare på Twingly.

– Man kan bland annat få reda på vilka som är de mest inflytelserika bloggarna för ett företag, vilka som är de mest engagerade i ens varumärke eller vad som skrivs om konkurrenterna.

Till skillnad från många andra bloggverktyg är det inte ett bevakningstjänst. Twingly Insight söker i data som redan finns.

– Många varumärken håller koll på vad de största bloggarna inom deras nisch skriver om dem. Med Twingly Insight kan man hålla koll på vad alla skriver ens varumärke, även i vanliga bloggar, säger Anton Johansson.

Anton Johansson tror att tjänsten främst kommer att locka dem som redan jobbar mycket med sociala medier, till exempel pr-byråer som hjälper sina kunder att hålla koll på vad som händer i bloggosfären.

– Det är ett konventionellt verktyg som gör det lätt att bli bättre insatt i sociala medier. Många tror att bloggosfären är på dekis, men så är det inte alls. Den är fortfarande en viktig kanal för kommunikatörer.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>