TS lanserar certifiering

2016-06-08 16:24 Amanda Törner  

Varje år betalar annonsörer miljontals kronor för annonser som aldrig syns – läs i senaste numret av Dagens Media om TS certifiering för viewable impressions.

De senaste åren har medievalutan alltmer gått från levererade till synbara annonsexponeringar för digitala annonser. Ändå betalar annonsörer varje år miljontals kronor för annonser som aldrig syns.

Det är TS relativit nybildade affärsområde TS Digital Nordic, som tillsammans med brittiska ABC lanserar en certifiering av nordiska mät- och annonsverktygs förmåga att mäta så kallade ”viewable impressions”.

Syftet med certifieringen är framför allt att skapa transparens och jämförbarhet på marknaden. Dessutom vill man stärka den digitala annonsmarknaden, samt skapa ett högre förtroende.

– Idag kan det skilja så mycket som 30-40 procent mellan exempelvis en annonsörs mätning och en publicistens mätning, trots att de säger sig följa gällande standrad. Det skapar inget förtroende på marknaden, och därför krävs det högre krav som kan ena branschen, säger Lars Björkman, ansvarig på TS Digital Nordic.

Läs mer om TS nya viewability-certifiering i Dagens Medias stora special om viewability och frauds i nummer 11, 2016.

 

 

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt