Tjitter, chatter och twitter

2009-11-20 07:03  

Här är byråbossarnas närvaro i de sociala medierna.

Det pratas mycket om vikten av närvaro i sociala medier. Nuförtiden integreras Twitter och Facebook i var och varannan kampanj. Men hur pass sociala är reklamarna själva på webben? Dagensmedia.se har kartlagt 20 byråchefer närvaro i de sociala medierna.

Till de mest aktiva cyberminglarna hör Göran Åkestam. Han är både aktiv twittrare och har synlig Facebook-profil. På sin Twitter har han bland annat meddelat att Beatles-skivan Rubber Soul fortfarande är ”världens bästa album” och att ”Byråjoggen är igång...”.

– Det är ett bra sätt att vara uppdaterad på. Även om jag inte är hyperaktiv kollar jag i alla fall Facebook dagligen. Twitter är ett bra medium att tipsa och bli tipsad om andra länkar. Att hålla sig à jour är en del av vårt jobb, säger Göran Åkestam.

4 av de 20 vd:arna är helt asociala på webben och har varken Facebook eller Twitter.  En av dem är Petronella Panérus, vd på Scholz & Friends.

– Twitter är överflödigt, informationen är inte jätterelevant och inte så intressant heller. Den informationen jag behöver får jag på annat sätt. Facebook gick jag ur för att det tog för mycket tid och uppmärksamhet, säger hon.

Uppmuntrar du dina underhuggare att vara aktiva i sociala medierna?

– Absolut! Majoriteten är ju det redan, säger Petronella Panérus.

 

Så twittrar en byråboss:

Twitter http://twitter.com/eriksollenberg har endast skrivit en uppdatering: Den filosofiskt mångfacetterade frågan ”Vem är du?”.

Twitter http://twitter.com/claesafburen skriver bland annat om jobb och hår. ”getting the shit together”, ” need a new hairstyle. ASAP. And some more hair. Toni&Guy here i come...” och

” love meeting great minds of this business.”

Twitter http://twitter.com/Maria_Norberg har utbristit ”Jag jobbar!” och

”Trekant med Tore på P3 - ska prata Angelina Jolie ur ett PR-perspektiv nu i Brunchrapporten”.

Twitter http://twitter.com/joakimlandin travesterar Pippi Långstrump och konstaterar: ”utan snus försmäktar vi på hyper island”.

 

Statistik

Av de 20 vd:ar som Dagensmedia.se har undersökt gick 16 att hitta på Facebook.

9 av 20 har Facebook, men ingen Twitter.

4 av 20 har varken Facebook eller Twitter.

Facebook + aktiv Twitter:

Göran Åkestam, vd Åkestam Holst.

Claës af Burén, vd Gyros.

 

Facebook + inaktiv Twitter:

Pontus Karlsson, vd ANR.

Erik Sollenberg vd, Forsman.

Joakim Landin, vd Garbergs.

David Granath, vd Granath Euro RSCG.

Magnus Valentin, vd Valentin Byhr.

 

Facebook, ej Twitter

Niclas Melin, vd DDB Group.

Sten Andersen, vd Grey.

Gustaf Sehlstedt, Le Bureau.

Björn Larsson, vd Lowe.

Hans Sydow, vd Saatchi.

Ulf Enander, vd SWE.

Robert Schelin, vd WWTBWA.

Magnus Valentin, vd Valentin Byhr.

Carl Unger, vd Volontaire.

 

Varken Facebook eller Twitter:

Michael Storåkers, koncernchef McCann.

Petronella Panérus, vd Scholz & Friends.

Carola Mättää, vd Ogilvy.

Amina Djemili

Kristin Rehnqvist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt