Tailsweep drar in 28 miljoner

2010-12-17 11:45 Erik Wisterberg  

Bloggannonsnätverket Tailsweep fortsätter att öka sin försäljning kraftigt i Sverige. Men Londonkontoret har det fortsatt tufft - och är skyldiga miljoner.

Tailsweep slog nytt räckviddsrekord för sitt bloggnätverk under vecka 49. Enligt egen uppgift nådde nätverket 5,3 miljoner unika besökare.

Bolaget räknar nu med att omsätta 28 miljoner kronor 2010 – en ökning med omkring 55 procent jämfört med 2009.

– Bloggar har blivit en naturlig del av mediemixen för många annonsörer. Tillväxten har varit explosionsartad, säger Mikael Svärdh, vd på Tailsweep.

Hur resultatet blir är ännu inte klart.

– Men vi går med vinst.

Tailsweep har i dagsläget 12 anställda i Stockholm och 4 i London. Det engelska dotterbolaget har varit Tailsweeps sorgebarn.

I bolagets årsredovisning för 2009 fick man skäll av revisorn på grund av ett lån som svenska Tailsweep gett till det engelska dotterbolaget. 

– Revisorn trodde inte att Englandsverksamheten hade någon chans att bära sig själv, och ville därmed att vi skulle skriva av vår fordran. Men vi är övertygade att vi ska få tillbaka de pengar vi har stoppat in, som kommer från överskottet av den svenska verksamheten, säger Mikael Svärdh.

Vid utgången av 2009 var skulden 2,7 miljoner kronor. I dag uppger Mikael Svärdh att siffran landar på 4-5 miljoner kronor.

Men han uppger även att Londonkontoret nu går med vinst.

– Vi har gjort en del personalförändringar sedan september så att den verksamheten också går runt. Den engelska konjunkturen har varit väldigt dålig.

Nya länder kan stå på tur för bloggnätverk från Tailsweep – som räknar med att expandera under 2011.

– Vi tittar på nya länder som vi kan gå in i och utökar hela tiden med nya produkter. Vi lanserade nyligen preroll-annonser för videoblogginlägg och tror mycket på video i framöver.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt