Sveriges Annonsörer studerar adblockeranvändare

2015-12-18 10:28 Madeleine Östlund  
Hotet från adblockers skruvas upp när Apple lanserar möjligheten att blockera annonser även i Iphone och Ipad. | fotograf: Janne Næss

Sveriges Annonsörer och Kia-index ska ta reda på varför svenska användare installerar adblockers.

Sveriges Annonsörer och Kia-index har det senaste året jobbat för att öka kunskapen kring adblockers, bland annat via seminarier, möten och föredrag.

Men organisationerna upplever fortfarande att det finns kunskapsluckor. Därför drar man nu igång en egen undersökning som ska ta reda på mer om varför användare väljer att använda adblockers.

– Tidigare har många hänvisat till Adobes och Pagefairs undersökning från augusti 2015 angående skälen till varför man använder adblockers. Men den undersökningen är gjord på 400 respondenter i USA, det vill säga ett ganska litet antal respondenter på en annan marknad än vår, och dessutom är den inte gjord gentemot faktiska adblockanvändare, säger Tobias Eidem, ansvarig för Kia-index hos Sveriges Annonsörer.

– Branschen behöver förstå mer om de bakomliggande orsakerna för att bättre kunna hantera adblockers.

Undersökningen görs tillsammans med svenska publicister, som Aftonbladet, Bonnier Tidskrifter och Göteborgs-Posten.

Resultatet av undersökningen beräknas kunna presenteras under det första kvartalet 2016.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt