Svenska Spel anklagas för att ha brutit mot reklamvillkoren – i 72 av 121 fall

2014-09-26 13:26 Ylva Larsson  

Svenska Spel lever inte upp till kraven om spelreklam, enligt Lotteriinspektionen.

Lotteriinspektionen har granskat statliga Svenska Spels spelreklam. Resultatet visar att Svenska Spel har haft svårt att leva upp till de hårdare villkoren för spelreklam som infördes i juni 2013.

Totalt undersöktes 121 reklamobjekt under juli och november 2013. Av dem bröt 72 stycken mot villkoren. Dessutom bedömdes 21 fall vara på gränsen till att bryta mot villkoren.

Granskningen avsåg marknadsföring på internet, hos ombud, i restauranger, på utomhustavlor, event, tv och tidningar.

Enligt Lotteriinspektionens rapport hade Svenska Spel svårast att följa reglerna på internet och på Facebook, där spelbolaget i flera annonser inte angett numret till stödlinjen för spelare.

Ett annat fall som Lotteriinspektionen haft anmärkningar på är en pokerfilm där de som medverkade i filmen "med största sannolikhet var yngre än 25 år".

Johan Tisell, presschef på Svenska Spel, säger att bolaget tar till sig anmärkningarna men han har också synpunkter på granskningen.

– Det är bra att de beskriver tydligt exakt vilka restriktioner och krav vi omfattas av, men nästan 70 procent av marknadsföringen står utanför tillsynen. Vi har missat en del viktigt, men mycket är åtgärdat sedan november i fjol. Man ska komma ihåg att vi fick ta del av de nya tillstånden 1 juli och då skedde tillsynen samma månad. Vi hade möjligen önskat en något längre övergång så att vi hade kunnat justera en del av de reklamenheter som redan var framtagna.

Pokerfilmen som anses skildra unga under 25 år är exempel på brister som Svenska Spel medger.

– Där har vi inte följt våra egna riktlinjer. Sen har det saknats hänvisning till stödlinjer vid granskningen i juli för att vi inte hunnit ändra det. Men till exempel vid små pluggannonser på internet är det ett rent praktiskt problem. Numret till stödlinjen blir så litet att det knappt syns och då har vi gjort den tolkningen att den typen av annonser undantas, men den tolkningen delar inte Lotteriinspektionen, säger Johan Tisell.

Nu vill Svenska Spel föra en diskussion med Lotteriispektionen om vissa "mjuka formuleringar" i villkoren.

– Det är viktigt att vi är överens om tolkningar och skrivningar så att vi kan undvika den här typen av missar. Vi har inga andra avsikter än att följa de riktlinjer som finns, men det finns en del gråzoner och vi upplever att vi haft svårt att få konkret och tydlig återkoppling från Lotteriinspektionen om hur man får utforma reklamen, snarare än hur man inte får utforma reklamen.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER:

Spelbolagen ökar 600 miljoner kronor 

Betssons tv-offensiv ger resultat 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt