Stort intresse av varumärken i sociala medier

2010-10-21 14:12 Kristin Djerf  

Hälften av användarna använder sociala medier för att interagera med varumärken.  Samtidigt minskar intresset för traditionella företagssajter.

Det är mediebyrån IUM som har gjort en omfattande undersökning om hur sociala medier-användare interagerar med varumärken.

Studien visar att hälften har valt att gå med i ett varumärkes community. Av dessa tycker 72 procent bättre om varumärket än innan de gick med, och nästan lika många har en högre köpintention. Två tredjedelar av deltagarna kände starkare lojalitet till varumärket.

Enligt IUM är deltagarnas egna aktivitet högst inom områden som film, musik och teknik, medan mat- och modevarumärkenas användare läser mycket men skapar mindre eget innehåll.

Twitteranvändningen ökar i samtliga 54 länder i undersökningen. Däremot är bloggläsandet på nedgång i västvärlden, enligt IUM:s rapport.

Svenskarna är mindre intresserade av att twittra än genomsnittet. Bara 11 procent av svenskarna använder mikrobloggar, jämfört med 34 procent i övriga länder i undersökningen.

Besökssiffrorna på traditionella företagssajter har minskat från 86 procent till 76 procent sedan 2006.

37 600 personer mellan 16 och 54 år deltog i undersökningen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt