Stjärnbloggaren Misslisibell gjorde smygreklam på Youtube – fälls av RON

2015-08-24 10:37 Ylva Larsson  

UPPDATERAD. Den 14-åriga bloggaren Misslisibell fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för smygreklam av smink. Bakom anmälan står reklamaren Gustav Martner.

Det är i en Youtube-video från december 2014 som bloggaren Lisa Jonsson, känd som Misslisibell, testar smink från webbshopen jfr.se. I videon visar hon upp produkterna och erbjuder sedan tittarna en rabattkod från företaget samt att delta i en tävling. Under videon står sedan produktnamnen som visas upp tillsammans med länkar som leder till rfr.se där produkterna kan köpas.

Efter en anmälan till Reklamombudsmannen har bloggaren nu fällts, bland annat för otillåten marknadsföring, rapporterar Medierna. Det är första gången som en bloggare faktiskt blir fälld.

"Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen brister i kravet på laglighet, inte uppfyller kravet på reklamidentifiering samt brister i den aktsamhet som gäller för reklam till barn genom att utnyttja barns naturliga godtrogenhet och bristande erfarenhet." skriver RO i sitt yttrande.

Bakom anmälan står reklamaren Gustav Martner, tidigare ordförande i Komm. Han vill att vuxenvärlden och de ansvariga ska få upp ögonen för att det görs för lite för att skapa bra mediemiljöer för på barn på nätet.

– Jag valde att anmäla ett av tusentals Youtubeklipp och jag valde Misslisibell eftersom hon är en av de största medierna för barn. Jfr.se är ett av många många företag som inte verkar reflektera särskilt mycket över att barn ska skyddas från den här typen av marknadsföring, säger han till Dagens Media.

Gustav Martner tycker inte att politiker, konsumentombudsmän och barnombudsmän gör tillräckligt för att följa upp de bestämmelser de tagit fram.

– Det ställs inga krav på teknikföretagen att de ska moderera och bidra till att medierna för barn ska bli bra. Det här är ett enormt system av företag och medieägare som är annorlunda är de traditionella medieägarna. Vi måste ställa krav på dem och arbeta systematiskt tillsammans, på samma sätt som att det tog ett tag att få ordning på reklamen i tabloid- och dagspress i början av förra seklet.

Tror du att RO:s beslut kommer att leda till fler fällningar?

– Yttrandefriheten gäller även för barn och det är väldigt viktigt att man värnar om den. Därför har jag respekt för att det var varit svårt att fälla förut, men eftersom det har varit fritt fram väldigt länge har det blivit värre och värre. I det här fallet finns det mängder av teknisk bevisning till exempel i form av specialframtagna rabattkoder. Men som sagt, jag tror att det krävs fler och nya initiativ.

Lisa Jonsson själv skriver i ett yttrande, via sina vårdnadshavare, att videon inte är någon reklamfilm, utan en personlig video i enlighet med yttrandefrihetsgrundlagen. Något avtal mellan henne och jfr.se existerar inte.

"Lisa har inte haft något kommersiellt syfte alls eftersom hon inte får betalt av JFR och hon ägnar sig inte åt försäljning av produkter. Videon är en klassisk “haulvideo” såsom det finns miljoner av på YouTube, där människor visar upp olika saker och hur man använder dem, och om de är nöjda med dem eller inte. Lisa Jonsson har gett sin personliga åsikt om sminkprodukterna som hon visar upp".

Företaget JFR menar att det inte är ovanligt att varumärket och företaget bakom produkterna nämns i så kallade "haulvideos". Att bloggaren hänvisar sina följare till var de hittar produkterna efter att hon lämnat sitt omdöme om dem är bara naturligt, skriver företaget i sitt yttrande:

"Tävlingen är också ett verktyg för Lisa Jonsson att fånga intresse i sina videos. Eftersom tävlingen är anordnad av Lisa Jonsson väljer hon att använda sitt eget domännamn ihop med sin egen mejlserver. Hon gör alltså inte ett arbete för JFR utan ett arbete för sig själv då tävlingen är ett verktyg för att locka intresse till hennes video."

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt