Sökspecialist: "Det är oroande att vi inte vet vart Google är på väg"

2014-09-02 23:00 Kristin Djerf  

Sökspecialisterna har ilsknat till efter Googles senaste ändring av sökverktyget Adwords. Sökjätten anklagas för att ha gjort en försämring i syfte att öka bolagets annonsintäkter. "Annonsörerna tvingas köpa trafik som de inte vill ha", säger Karl Lindberg på Ad Relevance.

För ett par veckor sedan meddelade Google att varje sökning numera alltid även omfattar sökningar på de mest närliggande varianterna av sökordet.

Det innebär att bland annat alternativa böjningar, synonymer och de vanligaste felstavningarna av ett ord automatiskt ingår i varje sökning. Det kan verka som en liten förändring, men för en liten men betydande skara medie­köpare innebär Googles tilltag en kännbar försämring.

För de mest avancerade Adwords-användarna försvåras arbetet av att sökningarna nu breddas.

– Att kunna ha total kontroll är a och o för att Adwords ska vara lönsamt. Det som gör verktyget så fantastiskt är att det går att analysera exakt vilka sökord som ger den absolut bästa träffen för en kampanj, och gör det möjligt att driva extremt relevant trafik, säger Karl Lindberg, del­ägare på sökkonsultbyrån, och Adwords-partnern, Ad Relevance.

Googles tilltag innebär att användarna av Adwords nu inte bara budar på det önskade ordet, utan automatiskt även på när­liggande ord.

– Det blir enklare för annonsörer att nå ut med sina kampanjer till fler, men det sker på bekostnad av träffsäkerheten, och gör det även dyrare eftersom konkurrensen om orden ökar, säger Marcus Wickman, paid media director på Search Integration.

Att sökningarna även omfattar närliggande termer är sedan tidigare en standardinställning i Adwords. Tidigare gick det dock att välja bort det alternativet – en valmöjlighet som Google nu alltså tar bort. Därför har kritikerna svårt att acceptera att Google själva presenterar det nya som en förbättring av verktyget.

– Jag kan inte se någon annan anledning än att Google gör detta för att tjäna mera pengar när annonserna syns på fler sökningar, säger Karl Lindberg.

Marcus Wickman:

– Problemet är att Google tar bort våra möjligheter att annonsera som vi själva önskar. Vi vill inte bli överkörda och ha vår annonsering kontrollerad och styrd.

I USA möttes förändringen med stort raseri bland sökexperterna, och nu sprids en protestlista i ett försök att få Google att ändra sig.

Google anklagas för girighet och för att försöka presentera en försämring som något bra.

– Förändringen påverkar bara en liten andel av användarna, men det är en betydande andel eftersom vi sitter på de största sökbudgetarna. Tvärtom önskar man att Google skulle premiera oss för att vi genererar lönsamma kunder som gärna spenderar stora delar av sina annonspengar i Adwords, säger Karl Lindberg.

Google i Sverige vill inte kommentera kritiken från sök­experterna utan hänvisar till det amerikanska blogginlägg där förändringen presenteras.

– Förändringen syftar till att erbjuda en bättre och mer relevant annonsupplevelse för användare och bidra till ökad kampanj-ROI för annonsörer, säger Gustaf Brusewitz, kommunikations­ansvarig på Google Sverige.

Karl Lindberg och Marcus Wickman tror att Googles små men betydande försämringar av Adwords – förra året försvann möjligheten att göra kampanjer enbart för läsplattor – på sikt kan innebära att Google stöter bort frustrerade onlineannonsörer.

– Det är oroande att vi inte vet vart Google är på väg, säger Marcu­s Wickman.

35 miljoner sökningar

Sökordsmarknadsföring står för den största delen av Sveriges onlineannonsering och har under flera år varit en av de snabbast växande annonskanalerna i Sverige. I år förväntas sökord omsätta 3,9 miljarder kronor, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM), en ökning med 15 procent jämfört med 2013.

I dag görs över 35 miljoner sökningar dagligen i Sverige, de absolut flesta av dem på Google.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt