Sökordsoptimerar för att minska ätstörningar

2016-11-03 06:45 Kristin Djerf  

SEO-experterna William Chand och Viktor Grahn slår ett slag för humanitär sökmotoroptimering. "Många har kompetensen, fler borde göra något."

För ett år sedan tog sökmotorexperterna William Chands och Viktor Grahns sida om självmord över förstaplatsen på Google, och där har den legat kvar sedan dess.

Nu har de tagit sig an ett nytt ämne. Med sajten proana.se vill de nå unga tjejer som har problem med ätstörningar.

– "Pro Ana" är ett okänt begrepp för de flesta, men för personer med ätstörningar är det en välkänd rörelse som får tusentals sökningar på Google varje månad, säger William Chand, som till vardags driver sökmotorföretaget Flighton tillsammans med Viktor Grahn.

Tidigare var det första sökresultatet en blogg med tips om hur man svälter sig själv för att bli så smal som möjligt. Nu har proana.se tagit över förstaplatsen.

– Det har varit mycket jobb eftersom de andra sökresultaten är bloggar som uppdateras hela tiden. Det tog lång tid att övertyga Google om att min sida ska vara i topp.

Sidan innehåller berättelser från personer som haft anorexia och tagit sig ur det. Poängen är att hjälpa unga tjejer att komma ur ett destruktivt beteende, men vid första anblicken ser sidan ut att innehålla tips och inspiration om viktnedgång.

– Google är inget helgon. För att fungera i Googles algoritm måste det framstå som att man ger läsaren vad han eller hon vill ha, säger William Chand.

För ett år sedan gick sidan talivetavsig.se om Flashback-tråden om självmordstips i Googles sökresultat, med hjälp av genomtänkt sökmotoroptimering.

William Chand kallar det de håller på med för humanitär sökordsoptimering, och hoppas att fler SEO-experter ska ta efter.

– Många har kompetensen, det är viktigt att man gör något, säger han.

Nästa projekt kommer att handla om pedofili, och de håller också på att bygga upp en sajt där elever och föräldrar kan betygsätta skolor.

Projekten är helt ideella och det finns inget kommersiellt intresse.

– Efter att Expressen skrivit om självmorddsajten hörde ett pokerföretag av sig och ville annonsera för en galen summa pengar, vilket kändes otroligt smaklöst.

Kristin Djerf

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt