Snapchat plockar användare från Facebook

2016-10-17 09:02 Hanna Frick  

Snapchat växer även internationellt och plockar användare från Facebook. Både svenska och amerikanska tonåringar vänder ryggen mot det sociala nätverket.

I Sverige har användandet av Facebook rasat bland barn mellan 12-15 år, som Dagens Media tidigare berättat om. För två år sedan var det 83 procent av 12-15 åringarna som använde Facebook – idag är den siffran nere på 67 procent, visar rapporten "Svenskarna och sociala medier 2016".

Samma rapport visar även att hea 92 procent av gymnasietjejerna använder Snapchat varje dag.

Siffrorna är inte unika för Sverige, en rapport från amerikanska Piper Jaffrays – "Taking stock with teens" – visar att Snapchat fortsätter att växa och locka till sig ungdomar. Detta på bekostnad av Facebook-användare, skriver Adweek.

80 procent av tonåringarna i USA använder Snapchat en gång i månaden. Det är en ökning från 74 procent under hösten 2015.

Samtidigt visar rapporten av endast 52 procent av de 10.000 tillfrågade använder Facebook en gång i månaden, en minskning från 56 procent under hösten 2015.

Precis som i Sverige är det specifikt yngre ungdomar som inte längre lockas av Facebook. Ungefär 30 procent av 14-åringarna använder Facebook varje månad, det är den lägsta andelen av alla åldersgrupper som använder webbplatsen.

Snacpchat och Instagram krigar över att vinna till sig flest användare i just den ålderskategorin (14 år). 80 procent använder Instagram en gång i månaden och strax under 80 procent använder Snapchat en gång i månaden.

På frågan om vilken social plattform som de amerikanska tonåringarna föredrar svarade 35 procent Snapchat. Det innebär en ökning från 17 procent 2015. 24 procent av tonåringarna valde Instagram (ned från 29 procent förra året), och 13 procent av de tillfrågade svarade Facebook respektiveTwitter.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt