Schibsted: ”Desktop är det nya print”

2015-11-10 13:44 Erik Wisterberg  

Mediejätten slår fast att desktopmodellen är döende – något som kan påverka mediehusens affärer.

I dag släpper mediehuset Schibsted, ägare av bland annat Aftonbladet, SvD och Blocket, sin framtidsrapport för 2016.

Bakom rapporten står en rad av Schibsteds medarbetare från olika länder och reklambyrån Berntzon Bylund.

Mycket handlar om mobilen. Vad vi använder den till – och hur detta påverkar publicister som kämpar för att hitta sin plats i det nya medielandskapet.

Bland annat har Schibsted låtit Inizio undersöka hur svenskarna betalar.

40 procent av de svarande i undersökningen uppger att de har betalat med mobilen ett flertal gånger. 22 procent svarar att de gjort det minst en gång. Bara 36 procent uppger att de aldrig betalat med sin mobiltelefon.

”Det tog många år för mobiltelefonen att ersätta kameran eller papperskalendern. Det kommer att ta åratal för mobilen att ersätta kontanter och kort också. Men färre år. Förändringstakten ökar. Det är en av digitaliseringens fundamentala lagar”, heter det i rapporten.

Dagens Media har tidigare rapporterat om att desktoptrafiken på de stora nyhetssajterna faller, efter att ha nått sin peak.

Samtidigt växer mobilsajterna så det knakar.

Men då mediehusen har svårt att få ordentligt betalt från annonsörerna kan mobilboomen skapa en ny intäktskris för medierna, mycket likt vad som skedde då läsarna började överge pappret för webben.

Schibsteds team som söker efter nya investeringsobjekt, Schibsted Growth, tar i framtidsrapporten upp utvecklingen under rubriken ”Desktop is the new print”.

I texten gör man upp med föreställningen att mediehusens affärsmodeller skulle vara framtidssäkrade så länge de är digitaliserade.

”Det massiva skiftet mot mobilen kommer att förinta värderingarna av några av de mest välkända digitala företagen världen över. Om du är ett av dem behöver du prioritera den mobila transformationen nu”, skriver Schibsted Growth i rapporten.

Enligt Schibsteds bedömning är utmaningarna liknande dem som gällde för transformationen från papper till webb.

”Att pressa in existerande affärsmodeller på en mindre skärm kommer inte att vara tillräckligt. Och det finns redan offer för denna nya transformation: Sökmotordrivna marknadsplatser krymper när det digitala engagemanget har flyttat till app-värden. Tiotusenkronorsfrågan är hur detta kommer att påverka företaget som har definierat desktop-webben: Google.”

Schibsted Growth konstaterar att även det egna bolaget måste förändras.

”I åratal har vi fokuserat på att driva användare och kunder till våra produkter på webben. När vi har fångat deras uppmärksamhet har vi kapitaliserat på dem via annonsering. För att lyckas de kommande tio åren måste vi vända våra huvuden 90 grader och vända på modellen: Hur bygger vi plattformar och företag som kommer till kunderna när de behöver oss?”.

Rapporten är i tryckt form på närmare 90 sidor. Du kan läsa den digitalt här.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg: "Därför kan mobilboomen bli en ny intäktskris för medierna"

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt