Så ska Wired blocka alla adblockers

2016-02-09 08:48 Erik Wisterberg  
Wired "uppfann" bannerannonsen. Nu tar sajten i med hårdhandksarna mot adblockers.

Mer än en av fem besökare på Wireds sajt har adblockers. Nu inför sajten en betalmodell för den som vill slippa reklamen. Men Wired lämnar ett kryphål för den som vägrar avinstallera sin adblocker.

Adblockerfrågan är en av årets hetaste i den svenska mediebranschen. Medierna inom IAB samlas för en motoffensiv samtidigt som siffror från Mediavision gör gällande att 4 av 10 svenskar använder adblockers på sin dator, surfplatta eller telefon.

Det innebär att nyhetssajterna tappar stora belopp i uteblivna reklamintäkter.

Nu presenterar amerikanska Wired sitt försök till lösning.

”Vi vet att det finns många anledningar till att använda en adblocker, från att helt enkelt vilja ha en snabbare, renare, upplevelse till oro över säkerhet och spårningsprogramvara. Vi vill erbjuda er ett sätt att kunna stödja oss samtidigt som vi adresserar sådan oro”, skriver Wired på sin sajt.

Under de kommande veckorna ska Wired strypa tillgången till artiklarna för alla som använder adblockers. Wired erbjuder två vägar för reklamhatarna.

1. Den som vill behålla adblockern installerad på sin enhet kan lägga till Wired i listan över de sajter vars annonser ändå ska släppas igenom.

”När du gör det kommer vi att hålla annonserna så ’artiga’ som vi kan, och du kommer bara att se standardannonser”, skriver Wired.

2. Ett andra alternativ är att betala för en ny annonsfri version av sajten.

”För en dollar i veckan får du komplett tillgång till vårt innehåll, helt utan annonser eller tracking”, skriver Wired.

Sajten utmålar sig nu som banbrytare inom den digitala medievärlden.

”Under de senaste 23 åren har vi tänjt på gränserna för medier, från vår tryckta tidning till att lansera vår första webbsida. Vi uppfann till och med bannerannonsen. Vi kommer att fortsätta att experimentera för att hitta sätt att leverera historierna du älskar och för att bygga en hälsosam affär som stödjer historieberättandet”, skriver Wired.

Enligt flera källor anses Wired (vars sajt då hetta HotWired) ha kört världens första bannerannons 1994 – samma år som Aftonbladet lanserade sin första webbtidning. Kunden var AT&T.

Wireds nya strategi för att tackla adblockers rullar ut den 16 februari.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt