Så regisserar Sigge Eklund den svenska poddeliten

2013-10-23 15:12 Erik Wisterberg  

Den svenska poddeliten är sammanbunden av vänskap, kärlek – och affärer. Mittpunkten Sigge Eklund är kritisk till att mediet bara tycks fungera för de redan berömda.

Den svenska podcasteliten domineras av svenska mediemän som pratar med andra svenska mediemän. Och i vissa fall mediekvinnor som pratar med andra mediekvinnor.

Dagens Medias genomlysning av de mest omskrivna och populära poddarna visar att Sigvard Viggo Eklund, mer känd under sitt smeknamn Sigge, är spindeln i nätet i en scen där i stort sett samtliga är kopplade till varandra – via vänskap, kärlek, arbetsplatser eller rena affärer.

Själv driver han sedan 2012 vad som sägs vara Sveriges populäraste podcast tillsammans med Alex Schulman.

Poddkungen Sigge Eklund känner själv avsmak inför det faktum att den svenska podcastscenen domineras av medlemmar av medieparnassen som sedan tidigare har ett kändisskap.

– Det är beklagligt, säger han och drar en parallell till bloggboomen under 00-talets andra hälft.

Då föddes nya stjärnor, exempelvis Blondinbella, som tidigare varit helt okända.

– En blogg kunde bli spännande även om personen ifråga inte hade erfarenhet av underhållning eller medier. Det fanns något spännande i att det handlade om personer som inte kunde de journalistiska knepen, säger Sigge Eklund.

Att skapa en timmes bra radio, som många av de stora poddarna gör, kräver en helt annan kunskap, enligt Eklund. Det kräver dessutom bra klippning. Och det har mångsysslaren och podcastprogramledaren Sigge Eklund gjort till sin nisch.

Han inledde sin podcastkarriär långt innan "Alex och Sigges podcast" lanserades 2012. Redan 2010 började han klippa Filip & Fredriks podcast.

I dag ser han det som en viktig faktor bakom framgången för ”Alex & Sigges podcast”.

– En anledning till att den blivit så populär är att jag har jobbat så många timmar med att klippa Filip och Fredriks podcast, vilket jag har lärt mig mycket av. Det är svårt att klippa och själv skulle jag inte kunna tänka mig att lägga ut det uppdraget för min och Alex podcast, säger han.

Förutom ”Alex och Sigges podcast” och Filip och Fredriks dito klipper Sigge Eklund även kvällstidningsbossarna Thomas Mattssons och Jan Helins relativt nystartade podcast.

Hur viktig är du som klippare?

– Det är omöjligt att uttala sig om generellt, eftetsom alla avsnitt är så olika. Som klippare är jag ibland väldigt viktig. Ibland är materialet väldigt tight och bra från början, och då är det mindre jobb.

Även copywritern Marcus Dunbergs nya intervjupodcast ”Exprerience”, en slags internationell variant av den populära intervjupodcasten ”Värvet”, klipps av Sigge Eklund.

Det första avsnittet av ”Exprerience” hamnade snabbt i podcasttoppen på svenska Itunes. Förklaringen: gästen AA Gill, den kände brittiske matkritikern, har en kompis som heter Jeremy Clarkson. Han är värd för BBC-programmet Top Gear – och länkade till avsnittet till sina två miljoner följare på Twitter.

– Jag gillar formatet från Värvet med längre intervjuer. Många av de andra poddarna är bara en massa människor som intervjuar varandra, och det är ofta samma människor som dyker upp. Det är därför skönt att ha en internationell gäst, och det gör att det finns mycket fler intressanta personer att välja på, säger Marcus Dunberg.

Både Alex och Sigge samt "Värvet" har lyckats kapitalisera på sina stora lyssnarskaror genom att knyta till sig kapitalstarka annonsörer som IF Skadeförsäkringar och Brothers.

För Marcus Dunberg är podden ännu enbart ett hobbyprojekt och inget han tjänar pengar på.

– Tvärtom går jag back. Jag betalar Sigge för att klippa den, säger han.

Kristoffer Triumf, som står bakom den hyllade intervjupodden ”Värvet” är ett undantag från tesen att man måste vara känd från början för att podcasten fungerar. Han kom visserligen från en bakgrund inom reklam och media, men var som person okänd innan genomslaget med sin podcast.

För att bygga kännedom om ”Värvet” satsade han dock i början hårt på att ha kända människor med starka egna plattformar i sociala medier som gäster. På så sätt kunde gästerna marknadsföra ”Värvet”.

Sigge Eklund tror inte på någon kommande poddexplosion i termer av antalet podcasts, trots hajpen kring mediet.

– Det är oerhört mycket svårare än vad många tror att skapa en bra podcast, och man måste lägga många timmar på förberedelser och klippning. Dessutom är det en mycket större investering att börja lyssna på en podcast än var det var att börja följa en blogg. Därför har vi inte sett några okända människor skapa populära podcasts, säger han.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt