Så blir 2015 – trenderna du måste ha koll på

2015-01-03 11:02  

För Dagens Media delar nio av landets mest annonsintensiva företag med sig av trenderna du måste ha koll på 2015.

Den digitala offensiven fortsätter, och trappas upp. IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, spår i sin senaste prognos ökade medie­investeringar med 1,9 procent under nästa år, jämfört med 2014.

Störst ökning väntas just digitala kanaler stå för.

– Marknaden andas en försiktig optimism. Det digitala skiftet fortsätter att prägla marknaden, säger Madeleine Thor, vd för IRM.

Optimismen delas av de annonsörer som Dagens Media talat med.

Samtidigt svarar de på frågan: Vad blir allra viktigast att hålla koll på under 2015?

 

Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica:

Vad blir viktigast för er att ha koll på 2015??

– Den fortsatta förflyttningen mot det digitala är en viktig aspekt som avspeglat sig i våra satsningar 2014 och kommer att fortsätta göra det under 2015. Linjär-tv är fortsatt viktigt för att nå snabb och effektiv räckvidd på totalen, men digitalt blir allt viktigare i vissa målgrupper. Under 2014 valde vi att låta sju av våra reklamfilmer visas enbart i digitala kanaler. En annan satsning var lanseringen av appen Ica Play, där man kan titta på våra reklamfilmer. På sikt ser vi också möjligheter att utveckla Ica Play med mer rörligt material som matinspiration och köksskolor. En annan tendens vi ser är att den kundspecifika kommunikationen blir allt viktigare.

 

 

Martin Sundberg, media manager, Svenska Spel:

Vad blir viktigast för er att ha koll på 2015?

– Vi tittar på saker som hur tv-husen sköter sin hantering av tittarlagret, hur konsumtionen av rörlig bild rör sig, samt på nya möjligheter att hålla ihop kommunikationen med våra kunder oberoende av plattform.

 

Iréne Olsson, marknadsdirektör, Orkla Foods:

Vad blir viktigast för er att ha koll på under nästa år?

– Eftersom tv-tittandet för första gången går ner, även om det inte är några drastiska siffror, så är det klart att andra alternativ blir mer aktuella. Självklart är utvecklingen inom det digitala viktig.

Bodil Jönsson-Lindgren, marknadsdirektör, Coop:

Vad blir viktigast för er att ha koll på under nästa år?

– Vi ser några trender som känns mer relevanta än andra, till exempel hur vi som annonsör kan dra nytta av retargeting i digitala kanaler för att skapa en högre relevans i vår marknadsföring. Vi kommer även ha den rörliga mediekonsumtionen under lupp, då det händer mycket på tv-marknaden och det i allt snabbare takt. Linjär-tv har tidigare varit nödvändigt för att få räckvidd och effekt. Men i och med de stora förändringar som nu sker öppnas det upp för nya möjligheter som vi som annonsör kan dra nytta av.

Mats Hedlund, affärsenhetschef för Arlas färskvaror:

Vad blir viktigast för er att ha koll på under nästa år?

– Vi går mycket snabbt mot en intressant tid då konsumenterna mycket lättare kan välja att inte konsumera reklam, vilket ställer helt andra krav på kreativ utformning av reklamen. Man måste också tänka kreativt och nytt när det gäller mediekanaler, både andras och egna. Det är bra, eftersom det gynnar dem som har bra budskap och som lyckas interagera och bygga en relation till konsumenterna.

Daniel Saberski, Nordic media director, Unilever:

Vad blir viktigast för er att ha koll på under nästa år?

– Med ökad digital konsumtion måste vi ställa helt andra krav på medierna, så vi vet att vår kommunikation till exempel är in screen, fullständig och inte maskinell. Vi vet att mer än hälften av online-exponeringarna faktiskt inte ses av människor. Det är inte svårare än att vi vill få vad vi betalar för.

 

Annika Stenlund, marknadschef, Volkswagen:

Vad blir viktigast för er att ha koll på under nästa år?

– Som alltid handlar det om att möta kunden med respekt och relevant kommunikation. Jag tror att skräddarsydd kommunikation kommer att bli allt viktigare, så BBO och retargeting är intressanta trender. Det kommer också bli intressant att följa vad som händer med linjär-tv, hur kanalerna kommer att agera för att behålla tittarna.

 

Eddie Hernandez, marknadschef, Elgiganten:

Vad blir viktigast för er att ha koll på under nästa år?

– För oss är det viktigt att alltid kostnadseffektivisera så att vi kan förbättra erbjudandet för våra kunder. Vi ser en stor potential i programmatic-köp, men även i retargeting- och remarketing-annonsering där vi kan vara mer relevanta och kostnadseffektiva. Vi är väldigt nöjda med effekten vi fått av alternativa kanaler för rörlig bild, utöver linjär-tv, och kommer fortsätta utveckla både innehåll och närvaro i dessa. Sociala medier kommer också bli viktigt att fortsätta utveckla och övervaka så att vi finns där kunderna finns.

 

Kajsa Dahlberg, head of media and digital, McDonalds:

Vad blir viktigast för er att ha koll på under nästa år?

– Tv har det senaste året haft väldigt svårt att leverera de TRP som vi bokat, vilket gör att effekten blir lägre och avkastningen på investerad krona sjunker. Trenden går från masskommunikation till att bli mer personlig, utifrån en annan kontext, som exempelvis intresse, plats, tid, väder och tidigare interaktion med varumärket. Detta kan man inte uppnå via tv och kommer bli allt viktigare för varumärken framöver. Så tv och trenden där blir viktig att följa för större annonsörer. Den största förflyttningen sker dock till digitala medier, och en stor del inom detta är hur man köper digitala medier med hjälp av nya tekniska lösningar.

 

I nummer 21 av Dagens Medias papperstidning kan du läsa mer om hur annonsörerna optimerar sina medieinvesteringar under 2015 – dessutom delar 23 av landets ledande kommunikationskonsulter med sig av sin syn på det nya året.

Annonsörerna: 5 trender under 2015

• Tv-raset. Att linjär-tv inte längre är en stabil leverantör av snabb räckvidd har utlöst en jakt på alternativ.

• Kreativitet. Att det är allt lättare att välja bort reklam ställer ökande krav på kreativ utformning av kommunikationen.

• RTB/Programmatic-köp. Många stora annonsörer ser möjligheten att effektivisera de digitala köpen.

• Mätning och uppföljning. Av kommunikation i digitala kanaler.

• Personlig kommunikation. I stället för masskommunikation viktas marknadföringen över mot att bli mer personlig, anpassad till individen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>