Reklam vägen till lönsam webb-tv

2009-09-17 12:23 Ola Eriksson  

En minut reklam är svenska nätanvändare beredda att titta på när de ser 30 minuter webb-tv.

Tidigare undersökningar om reklam i webb-tv, från bland annat Jupiter Research, har visat att användare av webb-tv är benägna att stänga av webb-tv om inslagen föregås av reklam. En ny studie av Mircosoft Avertisnign och Mediaedge CIA på den svenska marknaden visar dock att webb-tv-tittarna tycker reklam är helt okej - så länge det är i begränsade mängder.

– Vi har tidigare sett skräcksiffror om att sju av tio avbryter tv-tittandet om det kommer en pre-roll. Nu har vi undersökt det här på den svenska marknaden och sett att det finns många anledningar till att avsluta sitt tittande. Som dåligt buffrande filer, att man helt enkelt kommer på något annat att göra. Det är itne många procent som säger att reklam är anledningen, säger Fredik Wallner, marknadschef för Microsoft Advertising i Sverige.

Undersökningen har frågat 1.400 av besökarna på MSN Video om deras förhållande till reklam. Studien visar att ett kort klipp på en minut kan föregås av 5-10 sekunder reklam. Elva procent av de tillfrågade säger att ingen reklam är godtagbart.

Ett längre webb-tv-program på 30 minuter kan föregås av en minut reklam.

– Den monetära betalningsvilja är extremt låg på nätet men användarna är beredda att betala med sin tid. Det här är en bekräftelse på att vi är på rätt spår och vi ser att en reklamfinanserad modell är den som fungerar för webb-tv, säger Fredrik Wallner.

 

 

Ola Eriksson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>