Nyhetsapp ska spräcka filterbubblor

2017-04-03 07:53 Mikaela Åkerman  
Nyhetstjänsten Newsvoice vill ge användarna inflytande över nyheterna.

Under söndagen, på internationella faktagranskningsdagen, lanserades nyhetstjänsten Newsvoice. Med sin plattform vill den Stockholmsbaserade startupen ta upp kampen mot falska nyheter och låta läsarna påverka nyhetsrapporteringen.

Ett internationellt Omni. Jämförelsen stämmer ganska bra överens med vad entreprenörerna Oscar Hedwall och Viktor Lidholt vill uppnå. Tillskillnad från Schibsteds aggregerande nyhetsapp riktar sig Newsvoice inte i första hand till den svenska marknaden. Istället är det den ganska hårt ansatta amerikanska nyhetsmarknaden duon vill erövra.

Newsvoice består av en kostandsfri app och ett online-community. Med hjälp av algoritmer skannar tjänsten av, samlar in och kategoriserar artiklar från hundratals olika internationella nyhetskällor.

Tanken med tjänsten är att läsarna ska ha en större påverkan på vilka nyheter som syns i flödet. Det genom kunna bidra med länkar och ha en möjlighet rösta upp och ned artiklar. Läsarna kan även påverka vilken bild och vilken rubrik som visas ihop med nyheterna.

– Om du läser om krisen i Syrien på Newsvoice, kan du till exempel se de olika perspektiven från USA, Ryssland och Mellanöstern. Om du läser om amerikansk politik kan du se ett vänster, ett höger och ett utländskt perspektiv.  Genom att visa fler perspektiv hoppas vi bekämpa filterbubblor som har blivit ett stort problem på sociala medier, förklarar Viktor Lidholt, som lämnade jobbet som utvecklare på Google i Silicon Valley för att starta Newsvoice förra året.

I samband med att han sökte till Stings acceleratorprogram i Stockholm hittade han startupkonsulten Oscar Hedwall, som är ingenjör i botten. Ingen av de två entreprenörerna har en journalistisk bakgrund. Det är å andra sidan inget de ser som en nackdel.

– Ofta är det inte folk i branschen som skapar disruptiva tjänster eftersom man begränsar tankarna om vad som är möjligt. Titta bara på Tesla eller Airbnb, säger Oscar Hedwall.

Däremot beskriver de sig båda som nyhetsintresserade. I en tid då mediers trovärdighet utmanas av filterbubblor och falska nyheter såg de ett behov av att samla flera olika perspektiv på ett och samma ställe.

– De senaste åren har polariseringen i samhället ökat och förtroendet för nyhetsmedia är på rekordlåga nivåer. Vi bygger en nyhetsapp som ska ge en mer heltäckande och nyanserad bild av världen, säger Viktor Lidholt.

– Jag är frekvent användare av både Omni i Sverige och onlineforumet Reddit. Tanken med Newsvoice är att bygga en internationell kombination av Omni och Reddit samt att få in automatiska faktakontroller. Då blir vi en nyhetsapp med hela bilden av händelserna, vilket är något vi själva har saknat, säger Oscar Hedwall.

Ser ni några risker med att ge läsarna en så stor makt över vad som visas?

– Det råder delade meningar inom mediabranschen om att låta läsarna påverka agendan. Newsvoice ser det dock som en demokratisk fråga. Folk undrar varför ett fåtal människor inom massmedia ska bestämma vad som står på agendan och vad som egentligen driver deras beteende. Förtroendet för nyhetsmedia är rekordlågt i USA, vilket gör att vi tror att branschen behöver tänka om, säger Oscar Hedwall.

Att först och främst ta sikte på den amerikanska marknaden menar Viktor Lidholt föll sig naturligt.

– Alla i teamet har bott i USA under perioder och upplevt skillnaderna i nyhetsrapporteringen mellan olika medier, men vi hoppas snabbt kunna bredda vår rapportering till andra marknader.

Målet är att bli det naturliga valet för nyhetskonsumtion i framtiden.

– Förhoppningen är ju det ska bli världens ledande nyhetstjänst, säger Viktor Lidholt, precis så kaxigt som det brukar låta från en hungrig startupgrundare.

En betaversion av Newsvoice har funnits tillgänglig i ett par veckor, men går nu att ladda ned för både Apple och Android, samt att hitta på Newsvoice.com – inte att förväxla med nyhetssajten Newsvoice.se.

Mikaela Åkerman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt