Ny studie: 5 av 10 unga använder adblockers

2016-03-21 07:00 Anton Äng  

En ny nordisk studie visar att adblockers, inte helt förvånande är vanligast i åldersgruppen 15-25 år. Studien visar också att adblockers används mest på desktops.

Studien omfattar 7000 respondenter från Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Enligt studien ökar motståndet mot reklam bland alla åldersgrupper och totalt är det 36 procent som idag använder någon form av adblocker. Högst är användandet i den yngre åldersgruppen 15-25 år. Där uppger 54 procent av de svarande att de använder adblockers.

70 procent uppgav att huvudorsaken till att man användander adblockers är att man vill få en bättre överblick av sidan man besöker. Närmare 50 procent uppgav att de använder adblockers på grund av irriterande eller stötande meddelanden.

När det gäller relevant reklam visar studien att åldersgruppen 15-25 är mest mottagliga. Alla åldersgrupper i undersökningen är negativ till videoreklam.

När det gäller reklam överlag är även där alla åldersgrupper negativt inställda. 57 procent av alla tillfrågade är negativt inställda till alla former av reklam på svenska webbsidor.

Enligt studien är det vanligast att man använder adblockers på sin dator. Endast 10 procent av adblockanvändarna använder en adblocker i sin telefon.

I och med lanseringen av Apples nya operativsystem IOS 9 i höstas förra året tilläts användare ladda ner adblockers till sin Iphone. På sikt kan detta leda till att adblockanvändandet ökar.

Studiens resultat skiljer sig inte nämnvärt från tidigare studier. I januari släppte Mediavision en studie som Dagens Media då skrev om, som visade att 40 procent använde en adblocker.

En intressant punkt är att resultatet mellan de fyra länderna knappt skiljer sig alls. Det är bara ett land som på något sätt utskiljer sig, Finland. Där uppgår antalet positivt inställda till adblockers till 12 procent, jämfört med närmaste land, Norge med fyra procent.

Finland blir därför också det land som är minst negativ till adblockers. 21 procent har svarat att de inte tycker om adblockers, jämfört med Norge där siffran är 31 procent.

Företaget bakom studien är Audienceproject som tidigare har jobbat med företag som Google och Coca-Cola.

Läs mer om adblockers i våra tidningar nummer 2 och nummer 3 2016.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>