Mobilgeddon – så gick det

2015-04-29 14:22 Kristin Djerf  

Hälften av sajterna tappar placeringar i mobilen efter Googles krav på mobilanpassning.

Det har gått en dryg vecka sedan Googles uppdatering som innebär att dåligt mobilanpassade sajter får sämre synlighet i resultatlistan vid sökningar från mobilen.

Nu kan vi se de första resultaten av uppdateringen – eller mobilgeddon som den har kommit att kallas.

Sökbyrån Pineberry har undersökt 100 svenska sajter som inte är mobilanpassade, för att se hur deras placering förändrats efter mobilgeddon.

För varje sajt har två till tre viktiga sökord mätts, där sajterna rankade topp 10 i sökresultatet före uppdateringen.

Resultatet visar att för 113 av de 250 sökorden har placeringen för sajterna försämrats efter mobilgeddon.

Pineberrys undersökning visar bland annat att tv-kocken Leila Lindholm tappar två placeringar, från plats fyra till plats sex, på sökordet "kladdkaka", som är ett av de vanligaste sökorden i Sverige.

Webbhallen.se går från plats fem till plats sju på sökordet "datorer" och metrojobb.se backar från plats fyra till plats sex på söktermen "lediga jobb".

– Resultatet av mobilgeddon blev inte den domedag för dåligt mobilanpassade sajter som vissa förutspådde innan, men det är ändå en märkbar förändring, säger Michael Wahlgren, vd på Pineberry till Dagens Media.

Sökresultatet har försämrats med i genomsnitt 3,9 placeringar i sökresultatet.

– Snittet dras ner av att vissa ord backat väldigt mycket. Medianvärdet är två placeringar, säger Michael Wahlgren.

– Ska man sätta ett pris på mobilgeddon skulle jag säga att priset är två placeringar.

För dygt hälften av sökorden har dock inte resultatet förändrats alls, enligt undersökningen.

– Det kan dels bero på att utrullningen av uppdateringen inte är helt klart, men också att Google på vissa sökningar inte har hittat några mobilanpassade sajter som ger relevanta svar på sökningarna, säger Michael Wahlgren.

Pineberrys undersökning visar också att sökresultaten för sajterna förbättras vid tolv av de 250 sökorden.

Michael Wahlgren kan inte förklara varför resultaten förbättras.

– Det är en anomali, säger han.

LÄS ÄVEN:

Mobilanpassade sajter får förtur hos Google

Så påverkas Adwords av Googles krav på mobilanpassning

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering i nästa vecka 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt