Miss Skinny bekräftar – är en pr-bluff

2013-09-25 07:29 Dante Thomsen  

Precis som många misstänkte är size zero-butiken Miss Skinny en pr-bluff. Bakom ligger organisationen Riksföreningen mot ätstörningar.

Den har kallats för "vidrig", "empatilös" och "osmaklig". Men precis som många misstänkt är onlinebutiken Miss Skinny en bluff.

Det berättar Frisk & Fri, Riksföreningen mot ätstörningar, som står bakom kampanjen i dag.

"I 30 år har vi på Frisk & Fri arbetat mot ätstörningar, för ett samhälle där alla är fria att vara sig själva. Men det går för långsamt. Vi lanserade Miss Skinny för att uppmärksamma åt vilket håll utvecklingen går. Vi måste börja prata om det här", skriver Frisk & Fri i ett mejl till Dagens Media.

Anledningen till pr-kuppen är att Frisk & Fri vill göra reklam för föreningens nya märkning för modeindustri.

"Ätstörningsproblematiken är komplex; allt handlar inte om skeva ideal. Men de bilder vi utsätts för varje dag driver utvecklingen åt fel håll. Modeindustrin måste ta sitt ansvar, och vi måste ta vårt. Det här är ett sätt att starta en debatt, men också en dialog", skriver de om märkningen.

På Miss Skinnys sajt finns nu en reklamfilm där reklamaren Nina Åkestam, radioprofilen Kitty Jutbring, skribenten Sandra Beijer och skådespelaren Klara Zimmergren medverkar.

Bakom kampanjen står reklambyrån Shout.

– Fram tills avslöjandet har folk varit väldigt arga och tyckt att det är hemskt att Miss Skinny marknadsför sig på det här sättet, precis som väntat. Det är förstås många mediemänniskor som tvivlat på att det här är på riktigt, samt en liten grupp som tyckt att den nya size zero-butiken är kanonbra, säger Pontus Caresten, copywriter på Shout, om reaktionerna på pr-kuppen.

Läs hela intervjun med Pontus Caresten här:

Byrån om pr-kuppen Miss Skinny: "Folk har varit väldigt arga"

Se reklamfilmen nedan:

<iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/YT-ivV05ucs" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

På torsdag klockan 10.00 ska kampanjen följas upp med en presskonferens på Berns.

LÄS ÄVEN:

Size zero-butik välkomnar "smalare mode" – misstänks vara pr-bluff 

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt